Prilagodba stranice
  • Crna slova
  • Bijela slova
  • Zadane boje
  • Manja slova
  • Veća slova
  • Zadana slova
  • Font za disleksiju
  • Zadani Font
en

„Erasmus+ je postao sinonim za našu ustanovu“

U posljednjih desetak godina Srednja škola Stjepana Sulimanca provela je nekoliko EU projekata preko kojih je osuvremenila kurikulume te opremila unutrašnjost škole, a preko programa mobilnosti učenici redovito odlaze na praktičnu nastavu u inozemstvu. O dobrobitima međunarodne mobilnosti, inkluziji kao jednom od prioriteta programa Erasmus+ te aktivnostima škole razgovarali smo s Josipom Ivošom, ravnateljem najmlađe škole u Republici Hrvatskoj, Srednje škole Stjepana Sulimanca u Pitomači.

Učenici i profesori poziraju za zajedničku fotografiju.

Kako su izgledali počeci sudjelovanja Škole u Erasmus+ programu (i ostalim programima)?

Nijedan početak nije lagan. U posljednjih desetak godina naša škola je provela nekoliko EU projekata, ali prvi Erasmus+ projekt prijavili smo tek 2015. godine. Nakon što smo mjesecima komunicirali s našim partnerskim školama i proučavali iskustva drugih strukovnih ustanova, putem eTwinninga smo stupili u kontakt s jednim partnerom iz Velike Britanije i tako smo krenuli. Za pisanje prve prijave, puno su nam pomogle Radionice za pisanje projektnih prijava u okviru Poziva na podnošenje prijedloga za program Erasmus+ koje je održavala Agencija, ali i savjeti koje smo dobivali od naših partnerskih škola koje su već imale iskustva u Erasmus+ projektima.

Učenici poziraju za zajedničku fotografiju.

U svibnju ove godine, sudjelovali ste na mobilnosti gdje su učenici dobili ponudu za dodatnu praksu. Koliko učenici prepoznaju i koriste mogućnosti koje im se pružaju u sklopu programa međunarodne mobilnosti? Kakav je utjecaj pandemije na učenike i vaš rad?

U svibnju ove godine naši učenici su bili na mobilnosti u Poljskoj. U to vrijeme zbog pandemije je bilo iznimno teško organizirati bilo što, a kamoli Erasmus+ mobilnosti za 19 učenika. Iako je najlakše bilo odgoditi planiranu mobilnost, nakon sastanka s roditeljima i učenicima dobili smo zeleno svijetlo da krenemo, jer učenici ovu jedinstvenu priliku više nisu htjeli odgađati. Pripremiti dokumentaciju za put je bilo posebno teško, budući da je svaka država od Hrvatske do Poljske imala vlastita pravila za ulazak i prolazak, a ista su se mijenjala iz dana u dan. Tjedan prije polaska smo svakodnevno bili u kontaktu s veleposlanstvima Mađarske, Slovačke, Češke, Poljske, kako ne bismo nešto propustili. Dan prije putovanja bilo je potrebno napraviti PCR testove za sve putnike, te sve za sve putnike putem različitih aplikacija država u tranzitu najaviti dolazak. Također, u dogovoru s našim partnerima, morali smo zbog različitih epidemioloških mjera u poljskim pokrajinama promijeniti i destinaciju mobilnosti, te smo umjesto u planiranom Wroclawu u Južnoj Šleskoj, mobilnost odlučili raditi u glavnom gradu Varšavi, jer su naši učenici ugostiteljskih zanimanja jedino u Varšavi mogli raditi praksu u restoranima i hotelima. Ovo se zapravo pokazalo kao dobar potez, jer u to vrijeme nije bilo niti jednog turista u Varšavi pa smo mogli osigurati smještaj učenicima u centru Varšave. Osim toga poljski učenici i studenti u svibnju još uvijek nisu išli na praksu pa su kompanije jedva dočekale naše učenike, jer im je svaka pomoć bila dobrodošla. Nakon odrađene mobilnosti neke tvrtke i institucije poput Botaničkog vrta u Varšavi su toliko bile zadovoljne s učinkom naših učenika na praksi da su im ponudili mogućnost dolaska na dodatnu praksu i izvan projekta mobilnosti uz jednako financiranje.

Vaša škola našla se u probranom društvu akreditiranih ustanova kojima je ukupno dodijeljeno više od 2 milijuna eura. Koje ste dobrobiti takvih mogućnosti osjetili u vašem radu?

Iznimno smo ponosni na Akreditaciju koja nam je dodijeljena, a naši učenici i nastavnici su tu vijest dočekali s oduševljenjem. Erasmus+ je tijekom godina postao zapravo sinonim za našu ustanovu. Radi se o prilikama koje su potpuno besplatne, a kompetencije koje se razvijaju na tim aktivnostima su neprocjenjive te međunarodno priznate. Naša škola daje snažnu podršku svojim učenicima i nastavnicima za uključivanje u mobilnost, a svi koji se prijavljuju imaju određenu želju za promjenom, za nekim novim iskustvom, usavršavanjem određenih profesionalnih vještina, stranog jezika ili socijalnih vještina. Svjesni su da im sve to pomaže da u budućnosti lakše pronađu posao. Svi naši učenici s Erasmus iskustvom ističu mnogobrojne koristi mobilnosti za osobni i karijerni razvoj, ali i za razvoj zajednice, jer potiče toleranciju prema drugim kulturama te stvaranje nezaboravnih iskustava i prijateljstava. Naši učenici to iskustvo većinom ističu kao vrlo pozitivan dio svog života, a neki čak ističu da im je u potpunosti promijenilo život. Također, prilikom anketiranja učenika prvih razreda srednje škole, mnogi kao razlog odabira naše škole ističu mogućnost sudjelovanja u međunarodnim mobilnostima.

Učenici poziraju s profesoricama za zajedničku fotografiju. Ispred njih se na tlu nalaze tegle s biljkama.

Inkluzija je jedan od prioriteta programa Erasmus+ koji promiče uključivanje i raznolikost svih sudionika, olakšavajući im pristup te stvarajući jednake prilike za sve. Možete li nam približiti na koji način u mobilnost uključujete učenike s manje mogućnosti? Molimo navedite i neke primjere dobre prakse.

Inkluzija je jedna od prioritetnih mjera naše škole. Sva djeca imaju pravo na jednake prilike, stoga u svojemu radu uvijek vodimo računa o učenicima s manje mogućnosti. Prilikom odabira učenika za mobilnost redovito uključujemo i učenike slabijeg ekonomskog statusa, učenike iz romske zajednice koja je u Pitomači dosta zastupljena, zatim učenike koji se školuju po primjerenom obliku školovanja te učenike s različitim tjelesnim oštećenjima, odnosno invalidnošću. Kada na natječaju za mobilnost odabiremo sudionike, putem preporuke razrednika uvijek malu prednost dajemo učenicima s manje mogućnosti, ali pri objavi rezultata to ne ističemo u posebnoj rubrici kako đaci ne bi bili izloženi nekom obliku diskriminacije. Moramo naglasiti da nije nimalo lako pronaći partnere koji su spremni izdvojiti više vremena i energije kako bi se i za takvu djecu osiguralo mjesto na mobilnosti. Ove godine preko 50% učenika koji su sudjelovali na mobilnosti su bili sudionici s manje mogućnosti, odnosno učenici u nepovoljnijem položaju u odnosu na svoje europske vršnjake. Kad smo koncem rujna bili na mobilnosti u Portugalu u našem timu je bila i jedna slijepa učenica koja je uspješno i sa svim pohvalama odradila svoju praksu u tvrtki koja se bavi upravo inkluzijom mladih. Njoj je ovo sigurno pozitivno iskustvo i avantura u kojoj je izašla iz svoje sigurnosti. Ohrabrila se i krenula na putovanje među nepoznate ljude u inozemstvo. Sada kaže da je otkrila da može postići puno više nego što je mislila.

Što biste poručili ostalim školama, a nedostaje im inspiracije? A učenicima koji traže jedinstvenu priliku za sebe?

Svim školama poručujemo da je hrvatskom obrazovnom sustavu, koji je u svojem većem dijelu još uvijek nedovoljno poticajan, potrebna strukturna promjena. Naročito je potrebno promijeniti pristup u radu s mladima kako bi prihvatili cjeloživotno obrazovanje, mobilnost i razvoj kompetencija kao poželjne vrijednosti društva. Škole su ustanove koje moraju stvarati tradiciju mobilnosti, te moraju pomagati mladima da prebrode nesigurnost i strahove. Svim učenicima želimo poručiti: Erasmus+ je jedinstvena prilika da naučite nešto novo, da doživite nešto lijepo, posjetite nova mjesta i gradove, pronađete nove prijatelje i steknete nova znanja i vještine. Erasmus+ je iskustvo koje ćete pamtiti cijeli život. Prijavite se, isplati se!