Poštovane čitateljice i čitatelji,

veselim se što vam mogu predstaviti „Vodič kroz ostvarene prilike” u kojemu su priče o uspješno provedenim projektima korisnika programa Erasmus+ i Europske snage solidarnosti. S pomoću ovih smo programa od 2014. do kraja 2019. godine u Republici Hrvatskoj financirali 2248 projekata na dobrobit gotovo 47.000 hrvatskih građana, 900 organizacija i 741 domaćeg i stranog volontera. Bio je vrlo izazovan zadatak odabrati samo 23 projekta među njima i s pomoću njih ispričati priču o prilikama i dobrobiti koje nudi sudjelovanje u ovim programima te učinku koje ima na pojedince, ustanove i zajednicu. Čvrsto vjerujemo da Erasmus+ kao najveći europski program za obrazovanje, osposobljavanje, mlade i sport – u skladu sa svojim sloganom – obogaćuje živote i širi vidike, a Europske snage solidarnosti vraćaju vjeru u snagu dobročinstava koja unaprjeđuju međuljudske odnose i društvo.

Dobre ideje i predani rad donose najbolje rezultate
Od 2014. do 2020. godine hrvatski korisnici programa Erasmus+ i Europske snage solidarnosti raspolagali su s gotovo 159 milijuna eura odnosno više od 1,17 milijardi kuna bespovratnih sredstava. Ova publikacija, u skladu sa svojim nazivom, doista otkriva prilike koje nude programi Erasmus+ i Europske snage solidarnosti, a naša je želja da vas iskustva uspješnih korisnika nadahnu na ostvarivanje novih ideja. Svjesni dinamičnog vremena u kojemu živimo, naši su se korisnici s pomoću financijskih sredstava iz programa Erasmus+ i Europske snage solidarnosti odvažili usvajati nova znanja i iskustva, rješavati svakidašnje izazove i jačati kapacitete za potrebe sutrašnjice. Neki od njih već danas traže odgovore za neke buduće izazove.

U pričama koje su pred vama doznat ćete da se programiranje može učiti već u dječjem vrtiću, kako tehnološka rješenja i kreativnost nastavnika i ravnatelja mogu školski program učiniti zanimljivim i poticajnim za učenike, a strukovno obrazovanje iznjedriti atraktivna zanimanja i uskladiti se s potrebama tržišta rada. Za usmjerenost na rast i razvoj ustanova te njihovu internacionalizaciju nužna je međunarodna suradnja te iskustva koja mogu pridonijeti dobrim rješenjima za lokalne i regionalne izazove s kojima se suočavamo. Kroz najveći europski projekt u području rada s mladima „Europe Goes Local“ sve jedinice lokalne i regionalne samouprave dobile su mogućnost unaprijediti rad s mladima u svojim zajednicama, a mladi priliku uključiti se u aktivan život zajednice.

Europske snage solidarnosti čuvaju društvene vrijednosti
Budući da su mladi temelj uspješnije budućnosti, programom Europske snage solidarnosti pružena im je prilika otkriti i unaprijediti vlastite potencijale te aktivno sudjelovati u demokratskim procesima unutar svojih zajednica i postati pokretačima pozitivnih promjena. Sudjelovanje u volonterskim projektima i projektima solidarnosti uči ih društvenim vrijednostima kao što su ljudska prava, pluralizam, tolerancija, solidarnost, pravda, jednakost i održivi razvoj. Otkad su pokrenute 2018. godine, Europske snage solidarnosti prerasle su u jednu od vodećih inicijativa EU-a kojom se mladima otvaraju prilike da pomognu tamo gdje je potrebno i pritom steknu dragocjeno iskustvo koje će im koristiti cijelog života.

Erasmus+ obogatio je život 10 milijuna Europljana
Program Erasmus+ i njegovi prethodnici među najuspješnijim su programima EU-a. Još od 1987. studentima omogućuju stjecanje novih znanja i iskustava odlaskom u inozemstvo na stručnu praksu ili dio studija. U međuvremenu je Erasmus+ proširio svoje djelovanje na sva područja obrazovanja, mladih i sporta, a aktualnih 10 milijuna korisnika najbolje potvrđuje njegovu široku prihvaćenost među Europljanima. Smatra se jednim od najkonkretnijih postignuća Europske unije jer ujedinjuje i povezuje ljude, otvara vidike i širi znanje. U sedmogodišnjem razdoblju od 2014. do 2020. godine korisnici diljem EU-a imali su na raspolaganju 14,7 milijardi eura za provođenje svojih projekata.

Iskreno zahvaljujemo i čestitamo svim korisnicima koji su uspješno iskoristili raspoloživa sredstva. Oni su naši najbolji ambasadori jer su njihovi ustrajni napori i vrijedan rad na provedbi projekata utkani u uspješne nacionalne statistike u pogledu sudjelovanja i postotka ugovorenih sredstava od gotovo 99 posto te iskorištenosti sredstava od gotovo 97 posto.

Vjerujemo da će vas ova publikacija nadahnuti za sudjelovanje u programima Erasmus+ i Europske snage solidarnosti, koji pružaju priliku u pronalasku ideja i partnera za profesionalni rast. Učenicima i studentima donose nova znanja, vještine, samopouzdanje i kulturološka iskustva, a volonterima pružaju priliku da plemenitim radom za opće dobro potiču složno djelovanje te napredak pojedinaca i zajednice. Inspirirajte se pričama o ostvarenim prilikama, odvažite se stvoriti svoju, a Agencija za mobilnost i programe Europske unije u tome će vam pružati potporu.

mr. sc. Antonija Gladović ravnateljica Agencije za mobilnost i programe Europske unije
  1. 1,17 mlrd. kn Od 2014. do 2020. godine Hrvatskoj je za programe Erasmus+ i Europske snage solidarnosti dodijeljeno 158,63 milijuna eura odnosno više od 1,17 milijarde kuna bespovratnih sredstava.
  2. 1,14 milijardi kuna bespovratnih sredstava dodijeljeno je Hrvatskoj za program Erasmus+ u razdoblju od 2014. do 2020. godine.
  3. 30,68 milijuna kuna bespovratnih sredstava dodijeljeno je Hrvatskoj za program Europske snage solidarnosti od 2018. do 2020. godine.

10 milijuna korisnika programa Erasmus+

Kada je pokrenut 1987. godine kao Erasmus, u programu je sudjelovalo tek 11 država - Belgija, Danska, Njemačka, Grčka, Francuska, Irska, Italija, Nizozemska, Portugal, Španjolska i Velika Britanija, a prve su godine preko Erasmusa na mobilnost otišla samo 3244 studenta. U međuvremenu se program proširio na 34 zemlje – sve članice EU-a, Veliku Britaniju, Tursku, Sjevernu Makedoniju, Norvešku, Island, Lihtenštajn i Srbiju. Erasmus+ jedan je od najpoznatijih europskih brendova koji je otvoren partnerskim zemljama diljem svijeta, a do 2019. u njemu je sudjelovalo 10 milijuna ljudi.

UKLJUČIVANJEM DO VIŠE MOGUĆNOSTI

Za bolji život sa znakovnim jezikom

Manjak poznavatelja, pa onda i prevoditelja znakovnog jezika dodatno izolira gluhoslijepe osobe, jednu od najosjetljivijih skupina ljudi s invaliditetom zbog dvostrukog osjetilnog oštećenja – oštećenja vida i sluha. Za njih već 25 godina skrbi Hrvatski savez gluhoslijepih osoba Dodir koji je pripremio i objavio prvi udžbenik za učenje hrvatskoga znakovnog jezika. Polaznike Dodirova tečaja tom znakovnom jeziku poučavaju uglavnom izvorni govornici, gluhe i gluhoslijepe osobe, no za njih u Hrvatskoj ne postoji formalno obrazovanje.

Stoga je sedam Dodirovih edukatora znakovnog jezika – među kojima tri gluhoslijepe i jedna gluha osoba – sudjelovalo u aktivnostima praćenja rada inozemnih kolega i na tečajevima u jednogodišnjem projektu „Jednake mogućnosti i kvaliteta u pružanju edukacijskih usluga za odrasle u području znakovnog jezika”. Projekt je proveden u partnerstvu s finskom organizacijom gluhoslijepih osoba koja u području poučavanja odraslih znakovnom jeziku ima bogato iskustvo.

Dodirovi instruktori upoznali su način organiziranja nastave, koncipiranje tečajeva, praktične vježbe s polaznicima i primjenu tehnologije u nastavi. Stečena znanja podijelili su s kolegama koji provode tečajeve u lokalnim udrugama u Splitu, Osijeku, Varaždinu i Čakovcu te prionuli izradi novoga kurikuluma za učenje znakovnog jezika. Senzibiliziranje javnosti za gluhosljepoću rezultiralo je suradnjom s udrugom iLab koja je izradila aplikaciju s pomoću koje će najmlađi učiti znakovni jezik. Učenje hrvatskoga znakovnog jezika i ostalih sustava komunikacije gluhoslijepih i gluhih osoba od iznimne je važnosti za njihovu inkluziju u zajednicu. Kad su najmlađi u pitanju, rana izloženost znakovnom jeziku ključna je za njegovo uspješno usvajanje, a posljedično i za uredan kognitivni, emocionalni i socijalni razvoj te opći uspjeh djeteta.

Osobna iskaznica projekta

Korisnik

Hrvatski savez gluhoslijepih osoba Dodir Zagreb

Naziv i projektni broj

Jednake mogućnosti i kvaliteta u pružanju edukacijskih usluga za odrasle u području znakovnog jezika, 2017-1-HR01-KA104-034938

Područje programa

Erasmus+ KA1 Mobilnost u svrhu učenja u obrazovanju odraslih

Proračun

19.405 eura

Provedba

2. lipnja 2017. – 1. lipnja 2018.

Poveznica

https://dodir.hr/


Za poučavanje znakovnog jezika ne postoji formalno obrazovanje i teško je pratiti nove metode i tehnologije. Moje prvo iskustvo s programom Erasmus+ obogatilo me u svakom pogledu. Kao gluha osoba rijetko imam prilike za stručno usavršavanje, a u projektu sam dobila priliku učiti od najboljih – kolega iz finskoga obrazovnog sustava. Nove metode rada i nov način poučavanja povećavaju broj polaznika tečaja, a veći broj poznavatelja znakovnog jezika pridonijet će smanjivanju isključenosti gluhoslijepih osoba, naših krajnjih korisnika.  

Ana Jakopović instruktorica hrvatskoga znakovnog jezika

Kazalištem protiv predrasuda i diskriminacije

Kako bi s pomoću edukativnog teatra poboljšala zapošljavanje osoba sa smanjenim mogućnostima, Udruga za prevenciju stigmatizacije i edukaciju teatrom UPSET u suradnji sa sedam međunarodnih partnera iz šest europskih država pokrenula je strateško partnerstvo pod nazivom „Edukativni teatar kao mjesto podizanja inkluzije i zapošljivosti osoba sa smanjenim mogućnostima – Educathe+”.

Zajedničkim su snagama, razmjenjujući iskustva i sudjelujući na međunarodnim radionicama temeljenim na dramsko-akcijskom modelu, istraživali prepreke na koje osobe sa smanjenim mogućnostima nailaze na tržištu rada i u društvenom životu. Svako istraživanje završilo je javnim nastupom kojim su sudionici upozorili na istraženi problem i predstavili pozitivne akcije kojima bi se taj problem mogao riješiti. Osam međunarodnih edukativno-umjetničkih radionica rezultiralo je brojnim dokumentarističkim snimkama i priručnicima, a od 132 aktivnosti vezane uz mobilnost na njih 33 su sudjelovale osobe sa smanjenim mogućnostima.

Sudjelujući na radionicama, osobe sa smanjenim mogućnostima prošle su i simboličnu inicijaciju i stekle nove spoznaje, a zamjenom uloga dobile su priliku shvatiti i ljude koje u svakidašnjem životu izbjegavaju ili ih ne razumiju. U raspravi s publikom nakon javne predstave neke od osoba sa smanjenim mogućnostima naglasile su pozitivne učinke glume na njihovo psihofizičko stanje.

„Sudionici projekta istaknuli su pozitivne učinke te metode, pa je svaki od osam partnera organizirao vlastitu verziju dramsko-akcijske radionice, a nakon svake je izrađen priručnik Educathe+ kako bi drugi edukatori i svi zainteresirani mogli na temelju hrvatskog iskustva organizirati vlastite radionice. Nakon završetka projekta izrađen je sveobuhvatan priručnik Educathe+ za edukatore”, otkrio je sociolog dr. sc. Ivan Hromatko. Dramsko-akcijsku metodu koja povezuje prednosti sociologije s prednostima teatra, neformalnog obrazovanja i civilnog aktivizma radi pokretanja pozitivnih promjena u društvu on je razvio za svoj doktorat.

Osobna iskaznica projekta

Korisnik

UPSET Zagreb

Naziv i projektni broj

Educathe +, 2015-1-HR01-KA204-013053

Područje

Erasmus+ KA2 Strateško partnerstvo u obrazovanju odraslih

Partneri

ARATOS (Grčka); O.C.E.A.N NGO (Grčka), AKDENIZ (Turska), TSVETE (Bugarska), ADM (Italija), DE ZEYP (Belgija); I+I (Latvija)

Proračun

176.455,72 eura

Provedba

od 2015. do 2017.

Poveznica

http://upset.hr/en/e-platform/


Projekt Educathe+ doista je hvalevrijedan jer uspijeva senzibilizirati javnost za probleme s kojima se suočavaju osobe s invaliditetom te educirati sudionike koji će svoje iskustvo prenositi dalje i tako razbijati prepreke u vlastitoj sredini. Važna je i ideja umjetnosti kao pokretačke sile koja nas tjera da budemo povezani sa sobom i svijetom koji nas okružuje. Sudjelujući u projektu, nanovo sam shvatila koliko diskriminacija može biti bolna za one koji se s njom suočavaju te koliko je bitno čovjeku dati priliku da se osjeća kao dio zajednice, da sudjeluje u njezinu životu i pridonosi njezinu boljitku, ali i da neprestano pomiče vlastite granice.

Annabel Domović udruga UPSET

Erasmus+ donosi više mogućnosti

Inspirativna priča mladog Antonija Vickovića, 22-godišnjeg studenta oštećena vida, pokazala je koliko je inkluzija važna za osnaživanje mladih osoba smanjenih mogućnosti. Iako je najprije dvojio, Antonio se prijavio za desetodnevnu međunarodnu razmjenu u Rigi 2014. godine. Iskustvo te razmjene potaknulo ga je da sudjeluje u razmjenama redovito svake godine, a svaki put u različitoj zemlji.

U sklopu projekta Erasmus+ „Mobilnost, edukacija, komunikacija” Centar Up2Date 2018. je godine organizirao međunarodnu razmjenu u Zadru zajedno s partnerima iz 17 stranih zemalja. U njoj je sudjelovalo više od 50 mladih osoba oštećena vida, a Antonio je zahvaljujući toj razmjeni napredovao od sudionika do voditelja hrvatske grupe mladih.

I on se suočio s pitanjima kako izići iz svojega sigurnog mikrosvijeta, ohrabriti se i krenuti sam na putovanje među nepoznate ljude, no pobijedio je vlastiti strah, prijavio se i otkrio da može mnogo više nego što je mislio. Nakon toga nastavio je sudjelovati u aktivnostima te danas za sebe kaže da je drugi čovjek i da je potpuno samostalan.

Antonijev primjer najbolje ilustrira koliko su ovakvi projekti vrijedan doprinos kvaliteti života mladih osoba smanjenih mogućnosti te kako mogu pozitivno utjecati na njihovo uključivanje u društvo. Osim pozitivnog utjecaja na pojedince, projekt je utjecao i na lokalnu zajednicu. Lokalno je stanovništvo na jednome mjestu susrelo mnogo slijepih i slabovidnih mladih osoba, što utječe na razbijanje predrasuda o drukčijima. Osim toga u Zadru je zahvaljujući tom projektu na nekim lokacijama postavljena ili poboljšana prometna signalizacija prilagođena osobama oštećena vida, a održan je i dan otvorenih vrata na kojemu se javnost mogla uključiti u aktivnosti. Agencija za mobilnost i programe EU-a dodijelila je 2019. godine Centru Up2Date nagradu za najinkluzivniji projekt u razdoblju od 2016. do 2018. godine.

Osobna iskaznica projekta

Korisnik

Centar Up2Date Zagreb

Naziv i projektni broj

Mobilnost, edukacija, komunikacija, 2018-1-HR01-KA105-047317

Područje

Erasmus+ KA1 Mobilnost mladih u svrhu učenja i osposobljavanja

Proračun

43.856,19 eura

Provedba

2018.

Poveznica

http://up2date.hr/icc/


Nije me strah daleko od roditelja razmišljati o radnome mjestu. Ne bojim se nepoznavanja neke druge kulture, običaja, jezika jer sam iskusio različitost i naučio kako se prilagoditi, kako premostiti razlike, znam da ima načina i da samo trebam htjeti.

Antonio Vicković Centar Up2Date

14,7 milijardi eura ukupni je iznos proračuna za program Erasmus+ za zemlje sudionice u sedmogodišnjem razdoblju od 2014. do 2020. godine

Tri najpozitivnija rezultata Europske unije prema mišljenju građana:

  • sloboda kretanja ljudi, robe i usluga
  • mir među zemljama članicama
  • Erasmus+

Eurobarometar, proljeće 2019. godine

Erasmus+ nije program samo za studente i osoblje visokih učilišta, nego i za učenike i osoblje u strukovnom obrazovanju, mlade i osobe koje rade s mladima te osoblje koje se bavi obrazovanjem odraslih. Projekti suradnje korisni su za nastavnike i osoblje u školama te njihove učenike, a u posljednje vrijeme odgojitelji i vrtićka djeca entuzijastični su korisnici programa Erasmus+.

INOVATIVNO I KREATIVNO OBRAZOVANJE

Erasmus+ najbolje je povezao dva svijeta – poslovni i dizajnerski  

Projekt Erasmus+ „Dizajn u praksi“ suradnički je pothvat triju europskih stručnih dizajnerskih organizacija, dviju obrazovnih ustanova te dviju tvrtki.

Svrha projekta bila je uspostava novih i inovativnih praksa u obrazovanju dizajnera kako bi se premostio raskorak između obrazovanja i profesionalnog rada te poboljšale vještine dizajnera koje su potrebne za trenutačne socioekonomske uvjete. „Dizajn u praksi“ promiče inovativne prakse u obrazovanju i osposobljavanju na nacionalnoj, regionalnoj i međunarodnoj razini radi podizanja svijesti među svim dionicima. Istodobno široj javnosti ukazuje na nužna poboljšanja kvalitete i važnosti trenutačnih oblika obrazovanja i osposobljavanja dizajnera te prijeko potrebnim vezama sa svijetom prakse.

Prva faza projekta rezultirala je studijom „Promišljanje obrazovanja za dizajnere“. U njoj su navedene vještine i znanja potrebna za veću zapošljivost dizajnera koja nisu obuhvaćena trenutačnim obrazovnim programima dizajna. Stoga su na osnovi empirijskog istraživanja raskoraka između postojećih potreba i vještina u obrazovnim programima u Hrvatskoj, Austriji i Makedoniji izrađene smjernice u skladu s izazovima s kojima se susreću dizajnerska praksa i obrazovanje u 21. stoljeću. Studija je poslužila kao okvir za rezultat druge faze projekta: Program obuke „Dizajn u praksi 1.0“ s komplementarnim priručnikom koji integrira međudisciplinarne i poduzetničke vještine s pomoću edukativnih radionica, potiče projekte suradnje među mladim dizajnerima, nastavnicima iz područja dizajna i ekonomije te tvrtkama u sektoru industrijske proizvodnje.

Ivana Borovnjak iz Hrvatskoga dizajnerskog društva ističe kako je rad na projektu mlade profesionalce iz područja dizajna uključio u proces nastanka proizvoda i suradnju s proizvodnim sektorom. Na taj su način dobili priliku učiti od mentora različitih ekspertiza i proći cijeli proces nastanka proizvoda od koncepta, preko proizvodnje, do promidžbe.

Osobna iskaznica projekta

Korisnik

Hrvatsko dizajnersko društvo, Zagreb

Naziv i projektni broj

Dizajn u praksi, 2014-1-HR01-KA203-007203

Područje

Erasmus+ KA2 strateško partnerstvo za inovacije i razmjenu dobre prakse u području visokog obrazovanja

Partneri

designaustria (Austrija), Public Room (Sjeverna Makedonija), Veleučilište VERN' (Hrvatska), Fakultet umjetnosti i dizajna - Europsko sveučilište (Sjeverna Makedonija), Prostoria d.o.o. (Hrvatska) i Zavar d.o.o. (Sjeverna Makedonija)

Proračun

199.582,33 eura

Provedba

od 2014. do 2017. godine

Poveznica

http://www.practicingdesign.info/
http://tiny.cc/4ommhz


Zahvaljujući projektu, neki od sudionika prvi put su javno izlagali u Galeriji Hrvatskoga dizajnerskog društva te na Izložbi hrvatskog dizajna 1718 na kojoj je projekt dobio posebno priznanje u kategoriji Koncept, inicijativa, kritički dizajn. Time su prototipovi s temom uredskog namještaja u suradnji s tvrtkom Prostoria postali vidljiviji u široj javnosti.

Ivana Borovnjak Hrvatsko dizajnersko društvo

Povijesni misteriji čuvaju kulturnu baštinu

U dvogodišnjem projektu školskog partnerstva „Mystery of History” Osnovne škole kraljice Jelene iz Solina 1500 sudionika učinilo je pravu poslasticu od učenja povijesti. Dvije talijanske, jedna slovenska i dvije hrvatske škole svoje su učenike u dobi od 7 do 11 godina u 12 zanimljivih aktivnosti odvele u daleku povijest – igrali su stare igre, bavili se arheologijom, proučavali umjetnička djela, isprobavali recepte, slagali antičke mozaike te jednako tako učili o digitalnim alatima, snimali filmove, pisali vijesti i reportaže. Projekt je nastavak uspješnog eTwinning projekta „Mali kustosi” koji je pokrenula OŠ kraljice Jelene nastojeći učiniti povijest zanimljivijim predmetom.

O uspjehu projekta svjedoči i vrijedno priznanje – tijekom Europske godine kulturne baštine 2018. Opća uprava za obrazovanje i kulturu Europske komisije odabrala je projekt „Mystery of History” kao primjer europske dobre prakse u brizi o kulturnoj baštini.

Terenskim radom na tri odabrana povijesna i prirodna lokaliteta učenici su upoznavali i istraživali povijesnu, kulturnu i prirodnu baštinu svojeg zavičaja. Bila je to osebujna istraživačka nastava s puno praktičnog rada, kritičkog razmišljanja i materijala koji su objavljeni na mrežnoj stranici projekta kako bi bili dostupni svim zainteresiranima. Iako je projekt obilovao maštovitim aktivnostima, neke su nastajale i spontano, tijekom njegove provedbe. Primjerice upoznavanje s lokalnim legendama rezultiralo je slikovnicom i novim eTwinning projektom, dječja umjetnička djela nastala tijekom provedbe izložena su u Noći muzeja u svakoj zemlji, a edukativne križaljke, rebuse, labirinte i mozgalice koje su izrađivali učenici rješavali su i roditelji.

Zahvaljujući poticajima kreativnih, domišljatih i entuzijastičnih učitelja, učenici su bili sukreatori projektnih aktivnosti, a u neke je aktivnosti uključena i cijela lokalna zajednica. Nastavnici koji su sudjelovali u projektu dobili su nova znanja, motivaciju i novi polet. Nastava je osuvremenjena, škola bolje surađuje s lokalnom zajednicom, a učenici su učeći povijest stekli vještine za budućnost.

Osobna iskaznica projekta

Korisnik

Osnovna škola kraljice Jelene, Solin

Naziv i projektni broj

Mystery of History, 2017-1-HR01-KA219-035383_1

Područje

Erasmus+ KA2 Strateška partnerstva za škole

Partneri

Osnova škola Primorski Dolac (Hrvatska); Školski centar I.C.S. “Alda Costa” (Italija); Školski centar VIII Circolo (Italija); Osnovna škola Mladika (Slovenija).

Proračun

10.650 eura

Provedba

2017. – 2019.

Poveznica

https://sites.google.com/view/mysteryofhistory


Činjenica je da živimo u digitalnom dobu i da su naši učenici digitalni znalci koji se odmalena susreću s digitalnim sadržajima. Ipak, nužno je educirati ih i u tom području te usmjeravati na pravilnu uporabu IK tehnologije. Stari, povijesni i naizgled neprivlačni sadržaji ovakvim su pristupom postali privlačni i vrlo zanimljivi našim učenicima jer su ovim projektom povezani sa suvremenim i današnjem djetetu bliskim digitalnim sadržajima.

Nives Bogdan učiteljica i koordinatorica projekta

Virtualna stvarnost pretvorila je zavarivanje u hit-struku

Zahvaljujući svojemu istraživačkom duhu, velikoj upornosti i entuzijazmu, Željko Habek, diplomirani inženjer strojarstva, umirovljeni profesor u Industrijsko-obrtničkoj školi u Slavonskom Brodu i predsjednik Udruge za cjeloživotno strukovno obrazovanje Struka, pokrenuo je 2016. zajedno s Učilištem Uljanik projekt koji je zavarivanje učinio privlačnim učenicima.

Projekt „Zavarivanje je tvoja šansa“ („Welding is your chance”) proveden je unutar programa Erasmus+ te je zbog iznimnih rezultata proglašen primjerom dobre prakse na europskoj razini. Zbog dugoročno pozitivnih učinaka, Ministarstvo znanosti i obrazovanja počelo je primjenjivati rezultate projekta u hrvatskom obrazovnom sustavu, pa se izrađuje standard zanimanja i standard kvalifikacije za zanimanje elektrolučni zavarivač.

Projekt su odlično prihvatile nove generacije jer je nove tehnologije, odnosno virtualnu realnost, iskoristio kao efikasnu metodu poučavanja. Predstavljen je u 45 zemalja predstavnicima pet kontinenata. Stoga nije čudno što je provedba projekta dobila najvišu ocjenu – 100/100.

„Zavarivanje je tvoja šansa” rezultiralo je digitalnom platformom za zavarivače s novom metodologijom poučavanja koja je ušla u Europski okvirni kurikulum za elektrolučne zavarivače. U projektu su sudjelovale respektabilne organizacije iz europskih zemalja, a jedan od partnera bila je i Europska federacija za zavarivanje, spajanje i rezanje (European Welding Federation – EWF).

„Ovim smo projektom osposobili i zaposlili 40-ak zavarivača. Slavonski Brod je perjanica, a u tamošnjoj Industrijskoj školi sastavlja se rang-lista za upis u smjer zavarivač – po 120 učenika prijavljuje se za jedan razred. Takva situacija odgovara brodskom gospodarstvu, odnosno industrijskoj grupaciji Đuro Đaković”, kaže Željko Habek, voditelj projekta koji je dio svojega bogatog radnog vijeka proveo i u Đuri Đakoviću. Tijekom provedbe tog projekta tehnologijom virtualnog zavarivanja, prvi put u svijetu, u tvrtki Končar Metalne konstrukcije, jednom od partnera, ispravljena je tehnika rada profesionalnih zavarivača.

Osobna iskaznica projekta

Korisnik

Učilište Uljanik - Pula (rezultate projekta nastavila je primjenjivati Udruga za cjeloživotno strukovno obrazovanje Struka - Slavonski Brod)

Naziv i projektni broj

Welding is your chance, 2016-1-HR01-KA202-022187

Područje

Erasmus+ KA2 strateško partnerstvo za inovacije i razmjenu dobre prakse u području strukovnog obrazovanja

Partneri

ASOCIACION ESPANOLA DE SOLDADURA Y TECNOLOGIAS DE UNION (Španjolska); Industrijsko- obrtnička škola (Hrvatska) IIS Progress s.r.l. (Italija); EUROPEAN FEDERATION FOR WELDING JOINING AND CUTTING (Belgija); Končar - Metalne konstrukcije d.d. (Hrvatska)

Proračun

155.422,00 eura

Provedba

od 2016. do 2018. godine

Poveznica

http://weldchance.eu/
https://bit.ly/2TPAh0F


Kad smo se prijavili na natječaj koji je raspisala Agencija za mobilnost i programe EU-a, dobili smo jedva prolaznu ocjenu i završili na rezervnoj listi. Kako su oni koji su bili zauzeli mjesto ispred nas odustali, mi smo iskoristili pruženu priliku. Prihvatili smo sve primjedbe ocjenjivača i dvije godine predano radili kako bismo ostvarili projekt. Dokazali smo da se upornost isplati, a priliku koja se pruži treba posve iskoristiti.

Željko Habek udruga Struka

Priručnik za neodlučne, posrnule i loše čitatelje

„Uopće ne uživam u čitanju” ili „mrzim čitati i činim to što rjeđe”, izjavljuje desetak posto ispitanika u dobi od 15 do 18 godina u istraživanju o čitateljskim navikama u projektu zagrebačke X. gimnazije „Ivan Supek“. Dob je to u kojoj se pomalo gubi svako zanimanje za čitanje, pa je upravo neodlučnim, posrnulim i lošim čitateljima namijenjen dvogodišnji projekt te gimnazije – „Priručnik za neodlučne, posrnule i loše čitatelje”.

To je strateško partnerstvo za inovacije u obrazovanju okupilo šest partnera iz Češke, Italije, Slovačke i Hrvatske, koji su smatrajući pismenost ključnim dijelom prava svakog čovjeka na obrazovanje pronašli nekoliko rješenja i strategija. Tijekom dviju godina trajanja projekta vrijednog 144.148 eura proveli su istraživanje, pripremili priručnik, inovativan kurikulum i digitalnu učionicu s priručnikom za nastavnike – vrijedne intelektualne rezultate. Razumjeli su potrebe neodlučnih, posrnulih i loših čitatelja te nastojali poboljšati njihove čitateljske sposobnosti pomažući im u jačanju samopouzdanja i vjere u vlastite mogućnosti te u prevladavanju nedostatka osobne motivacije.

U javno dostupan priručnik, koji je uz ostale rezultate objavljen na stranici projekta, ugrađena je i kompilacija privlačnih tekstova koji pobuđuju zanimanje neodlučnih čitatelja uz metodološke upute za obradu teksta. Zanimanje učenika pobuđuje se strategijama prilagođenim njihovim sposobnostima i interesima, a uključivanjem učenika u obrazovni proces smanjuju se izgledi za njihovo odustajanje.

Gostujući 20. listopada 2017. u radijskoj emisiji „Znanost i društvo - Drag mi je Platon“, učenica 4. razreda čakovečke Gimnazije Josipa Slavenskog istaknula je kako je ranije jednu pjesmu morala pročitati barem pet puta da bi je shvatila, sada joj je dovoljno jedno čitanje za bolje razumijevanje. Zahvaljujući projektu uspjela je razviti strategiju koja joj pomaže da se bolje usredotoči na čitanje, bez da joj misli bježe nekamo drugdje. Čakovečka gimnazija bila je jedna od mnogih hrvatskih škola čiji su se učenici i profesori uključili u terensko prikupljanje podataka o čitalačkim problemima srednjoškolaca.

Osobna iskaznica projekta

Korisnik

X. gimnazija "Ivan Supek" Zagreb

Naziv i projektni broj

Priručnik za

Područje

Erasmus+ KA2 Strateško partnerstvo u području

odgoja i općeg obrazovanja

Partneri

Jezična škola P.J. Šafárik (Slovačka); Škola Liceo Scientifico "G.Seguenza" (Italija); Srednja škola Náhorní (Češka); Agencija za odgoj i obrazovanje (Hrvatska); Aquilonis d.o.o. (Hrvatska)

Proračun

144.148 eura

Provedba

2016. – 2018.

Poveznica

http://www.handbook4rspreaders.org/hr/


U projektu Priručnik za neodlučne, posrnule i loše čitatelje pismenost se smatra ključnim dijelom prava svakog čovjeka na obrazovanje. Pravo na pismenost u ovome se projektu prevodi u pravo na podršku: ni jedna osoba koja ima problema s pismenošću ne smije se sama boriti s tim problemom.

Jelena Crnek profesorica hrvatskog jezika i voditeljica projekta H4RSP
  • 2248 Erasmus+ i ESS projekata
  • Od 2014. do kraja 2019. godine hrvatski korisnici su sudjelovali u 2190 Erasmus+ i 58 ESS projekata.
  • 46.371 Erasmus+ mobilnost u svrhu učenja, stručnog usavršavanja i osposobljavanja, razmjene znanja i iskustva te promatranja rada (job shadowing).

Rezultati Studije o učinku programa Erasmus+ na visoko obrazovanje i Studije o strateškim partnerstvima i udruženjima znanja u okviru programa Erasmus+ u području visokog obrazovanja pokazali su da Erasmus+ pomaže studentima da budu uspješniji u osobnom i profesionalnom životu, a sveučilištima da postanu inovativnija. Studija o učinku na visoko obrazovanje pokazala je i da se 80 posto bivših studenata zaposlilo u roku od tri mjeseca od diplome, a 72 posto je navelo da im je iskustvo u inozemstvu pomoglo da dobiju prvi posao. Više od 90 posto studenata koji su sudjelovali u programu Erasmus+ poboljšalo je i sposobnost rada i suradnje s ljudima iz različitih kultura.

UČENJE BRIŠE GRANICE I OTVARA PRILIKE

Klikom do poduzetničkih vještina

Odgovore na pitanja kako s pomoću besplatnih mrežnih alata potaknuti poduzetništvo mladih i smanjiti dugotrajnu nezaposlenost nudi dvogodišnji strateški projekt „Student Business e-Academy“ (SBeA), koji je 2015. godine u suradnji s partnerima iz Španjolske i Velike Britanije pokrenulo Sveučilište u Splitu.

Radi poticanja poduzetničkih vještina mladih i svih zainteresiranih za poduzetništvo, razvijen je besplatan internetski program SBeA koji je prilagodljiv i svima dostupan na e-platformi. Unutar tog mrežnog programa digitalna je start-up igra i vodič za poduzetnike na tri jezika u kojem su prema koracima navedene upute kako pokrenuti posao.

„Nemaju svi poduzetničke sklonosti, ali oni koji ih imaju pokazali su golemo zanimanje za naš program. Projekt je naišao na odličan odziv studenata. Prednjače oni s informacijsko-komunikacijskih tehnologija, kemije, ekonomije, ali i studenti s Filozofskog fakulteta koji žele pokrenuti posao vezan uz predškolski odgoj”, izjavila je Aleksandra Banić, koordinatorica projekta. Osim što je važan za razvoj poduzetništva, program SBeA trebao bi pomoći da se prekine dugotrajna nezaposlenost u Hrvatskoj.

Jedna od uspješnih polaznica programa SBeA bila je magistra ekonomije Ivana Perić, danas vlasnica male obiteljske tvrtke OPG Miletić – SPARA koja proizvodi inovativne prehrambene proizvode. Riječ je o trajnim kolačima s maslinovim uljem i ručno sjeckanim suhim voćem, hrani s povećanom energetskom vrijednošću te džemovima. Ivana kaže da joj je teorijsko, a ponajprije praktično znanje koje je stekla sudjelovanjem u programu uvelike pomoglo i olakšalo prve korake u razvoju poduzetničke priče. Stoga i dalje surađuje sa Studentskim Poduzetničkim Inkubatorom na Ekonomskom fakultetu u Splitu koji je bio pokretač tog projekta, a redovito studentima pomaže u provođenju poduzetničkih ideja.

Osobna iskaznica projekta

Korisnik

Sveučilište u Splitu

Naziv i projektni broj

Student Business e-Academy (SBeA), 2015-1-HR01-KA203-013080

Područje

Erasmus+ KA2 strateško partnerstvo u području visokog obrazovanja

Partneri

Sveučilište Middlesex (Velika Britanija) i Sveučilište u Malagi (Španjolska)

Proračun

222.821,84 eura

Provedba

od 2015. do 2017.

Poveznica

http://sbea.efst.unist.hr



EUROPSKA SVEUČILIŠTA

Zbog svoje usmjerenosti prema međunarodnoj suradnji i pronalaženju inovativnih rješenja za izazove današnjice, osim uspješne provedbe strateškog partnerstva Erasmus+, Sveučilište u Splitu pridružilo se i odabranim visokim učilištima uključenim u inicijativu Europskih sveučilišta. Kao dio jednog od saveza Europskih sveučilišta, među studentima će nastaviti razvijati najkvalitetnije akademsko, inovativno i poduzetničko okružje te osiguravati prenošenje znanja na društvo s pomoću različitih aktivnosti. Naime, u projektu Europsko sveučilište mora (SEA-EU) Sveučilište u Splitu dobilo je važnu ulogu vodećeg partnera u pronalaženju rješenja koja uključuju sveučilište te javni i poslovni sektor s naglaskom na odgovornost za društvo i okoliš. Ponosimo se time što su osim Sveučilišta u Splitu u probranim europskim savezima Europskih sveučilišta još Sveučilište u Zadru kao dio saveza Europskog sveučilišta za pametno i održivo upravljanje obalnim gradskim područjima (EU-CONEXUS), Sveučilište u Rijeci kao dio saveza Mladih sveučilišta za budućnost Europe (YUFE) i Sveučilište u Zagrebu kao dio saveza Europskog sveučilišta postindustrijskih gradova (UNIC).

Znanstveni odgovor na promjene brže od smjene generacija

Svjesni toga da se danas promjene događaju brže nego što se smjenjuju naraštaji, na Fakultetu elektrotehnike i računarstva Sveučilišta u Zagrebu usmjereni su na pronalaženje inovativnih rješenja zasnovanih na informacijsko-komunikacijskim tehnologijama (IKT). Jedna od FER-ovih uspješnica dvogodišnji je projekt strateškog partnerstva „Inovativna IKT rješenja za društvene izazove“ (Innovative ICT Solutions for the Societal Challenges – INNOSOC) započet 2015. godine, koji je Europska komisija ocijenila kao "uspješnu priču“ na temelju kriterija kvalitete, relevantnosti i ostvarenih rezultata.

Projekt potiče međunarodna strateška povezivanja studenata i profesora, fakulteta i industrije te primjenu suvremene tehnologije za unapređenje i internacionalizaciju obrazovanja. U pronalaženje inovativnih rješenja zasnovanih na IKT-u za probleme današnjice uključeni su tehnološki fakulteti u osam europskih zemalja.

Sudionici projekta ističu njegovu višestruku dobrobit za partnerska sveučilišta zahvaljujući popularizaciji inovacija zasnovanih na IKT-u, promicanju mobilnosti studenata te boljoj povezanosti edukacije s tržištem rada. S druge strane, projekt je studentima i nastavnicima omogućio suradnju sa stotinama kvalitetnih znanstvenika i unapređenje vještina i kompetencija poput praktičnog rješavanja problema i rada u višekulturnim timovima. Istodobno projekt s pomoću radionica i prezentacija popularizira STEM područja među učenicima osnovnih i srednjih škola te pridonosi širenju znanja na nacionalnoj i razini EU-a primjenom svima dostupnih višejezičnih edukacijskih resursa kao što su studijski slučajevi zasnovani na inovacijama i IKT-u te predavanja u sklopu INNOSOC-a koja su tematski povezana s glavnim društvenim izazovima današnjice.

Među društvenim problemima za koje rješenja traže strateški partneri u sklopu INNOSOC-a ističu se ekologija, održivi razvoj, pametni promet te uključiva inovativna i sigurna društva. Voditelj projekta izv. prof. dr. Vedran Podobnik ističe kako je vrijeme postalo jedno od najvrednijih bogatstava današnjice s obzirom na mnoštvo podražaja i informacija kojima smo izloženi.

Osobna iskaznica projekta

Korisnik

Fakultet elektrotehnike i računarstva Sveučilišta u Zagrebu

Naziv i projektni broj

Innovative ICT Solutions for the Societal Challenges (INNOSOC); 2015-1-HR01-KA203-013124

Područje

Erasmus+ KA2 Strateško partnerstvo u području visokog obrazovanja

Partneri

Sveučilište Ziline (Slovačka); Sveučilište Debrecen (Mađarska); Politehničko Sveučilište Valencia (Španjolska); Sveučilište Oradea (Rumunjska); Viša škola telekomunikacija i pošte (Bugarska); HfTL – Sveučilište primjenjenih znanosti Leipzig (Njemačka); Tehničko sveučilište Košice (Slovačka); Tehničko sveučilište Sofija (Bugarska); Sveučilište Széchenyi István (Mađarska); IMT Atlantique Bretagne Pays de la Loire (Francuska)

Proračun

203.365 eura

Provedba

od 2015. do 2017.

Poveznica

http://sociallab.education/innosoc
http://tiny.cc/yxmmhz


Radeći na projektu stekao sam stručne, znanstvene i nastavne vještine koje su mi pomogle započeti uspješnu karijeru samostalnog istraživača na FER-u.

docent dr. sc. Jurica Babić FER

Kako s pomoću programa Erasmus+ mali postaju veliki

Kako manje visoko učilište može pojačati svoje akademske dosege, odlično dočarava Veleučilište u Bjelovaru (VUB) koje od 2014. godine uspješno provodi projekte mobilnosti studenata i osoblja u sklopu programa Erasmus+. Tim projektima VUB unapređuje nastavne procese, pridonosi razvoju vještina pojedinaca, ojačava internacionalizaciju visokih učilišta te osigurava prijenos znanja i dobre prakse suradnjom s domaćim i europskim partnerima. Osim toga, sve je više inozemnih studenata koji uživaju u prednostima akademskog i kulturnog života u Bjelovaru i dodatno učvršćuju međunarodnu suradnju te obogaćuju lokalnu zajednicu.

„Mobilnost osoblja iznimno je važna za opći razvoj međunarodne suradnje našeg veleučilišta. Aktivno i svrhovito sudjelovanje osoblja u aktivnostima vezanim uz mobilnost rezultiralo je potpisivanjem novih bilateralnih sporazuma što je otvorilo nove mogućnosti za mobilnost studenata i razmjenu dobrih praksa sa stranim partnerskim ustanovama. Kao ogledan primjer ističemo sudjelovanje osoblja sa studija sestrinstva u međunarodnom tjednu za osoblje održanom u organizaciji Medicinskog fakulteta u Sofiji s kojim je naše veleučilište sklopilo bilateralni sporazum te ostvarilo daljnje odlazne i dolazne aktivnosti studenata i osoblja vezane za mobilnost”, ističe dosege Veleučilišta u Bjelovaru koordinatorica programa ERASMUS+ Ivana Jurković, a to veleučilište provodi tri studijska programa: mehatroniku, sestrinstvo i računarstvo.

Stručne prakse programa Erasmus+ pokazale su se kao idealan način povećanja mogućnosti zapošljavanja i konkurentnosti studenata nakon završetka studija, ističe Ivana Jurković. Primjerice, tijekom tromjesečne stručne prakse u Barceloni studentica treće godine sestrinstva Andrea Čeh radila je svakog drugog dana po 12 sati na odjelu za opekline i zahvaljujući tomu usavršila sve faze posla, od hitne službe do operacijske dvorane.

Kao primjer stručne prakse programa Erasmus+ koja je studenta odvela u poduzetničke vode, I. Jurković navodi slučaj studenta mehatronike Sebastijana Kosa koji je zahvaljujući iskustvu sa stručne prakse u Grazu otvorio vlastitu tvrtku. Naime, dok je bio na stručnoj praksi u austrijskom Grazu Sebastijan je dobio poslovnu ponudu koju je morao odbiti jer se odlučio vratiti u Bjelovar završiti studij. No, nakon završetka studija realizirao je poslovnu suradnju s austrijskim poslodavcem, za kojeg je radio tri godine. Stečena znanja i vještine iskoristio je za osnivanje vlastite tvrtke u Bjelovaru, a kontakte za širenje poslovanja van hrvatskih granica.

Osobna iskaznica projekta

Korisnik

Veleučilište u Bjelovaru

Naziv i projektni broj

Primjeri dobre prakse projekata mobilnosti: 2017-1-HR01-KA107-035084 i 2017-1-HR01-KA103-034972

Područje

Erasmus+ KA1 Mobilnost studenata i osoblja u svrhu učenja i usavršavanja

Proračun

2017-1-HR01-KA107-035084: 8.290 eura

2017-1-HR01-KA103-034972: 20.278 eura

Provedba

2017.

Poveznica

https://vub.hr

„Suradnju s austrijskim partnerom nastavio sam preko svoje tvrtke, a zahvaljujući ostvarenim poslovnim kontaktima uključen sam u međunarodni projekt gdje je krajnji kupac BMW”.

Sebastijan Kos, mladi poduzetnik kojemu je sudjelovanje u Erasmus+ otvorilo vrata svjetskog poslovanja

Suradnju s austrijskim partnerom nastavio sam preko svoje tvrtke, a zahvaljujući ostvarenim poslovnim kontaktima uključen sam u međunarodni projekt gdje je krajnji kupac BMW.

Sebastijan Kos mladi poduzetnik kojemu je sudjelovanje u Erasmus+ otvorilo vrata svjetskog poslovanja

MAMA ERASMUSA

Sofia Corradi, talijanska profesorica i političarka, 1969. je godine osmislila program studentske razmjene - današnji Erasmus - te ga je godinama uporno zagovarala među sveučilišnom zajednicom i europskim uredima sve dok 1987. godine nije uspjela u svojim nakanama.

Inovacije u odgoju i obrazovanju, okružje za učenje usmjereno na djecu i njihove kompetencije te povećanje kompetencija djelatnika koji rade u ranom odgoju i obrazovanju jamstvo su kvalitetnog obrazovanja.

SPREMNI ZA ZANIMANJA BUDUĆNOSTI

Programiranje se uči već u vrtiću

U zagrebačkom Dječjem vrtiću „Petar Pan” odlučili su uz pomoć programa Erasmus+ ojačati kompetencije svojih odgojitelja provedbom projekta „Nova znanja i kompetencije za europski vrtić“ 2014. i 2015. godine. Devetero je djelatnika na pet različitih stručnih usavršavanja učilo o novim pristupima odgoju, jačanju kreativnosti, učenju na otvorenom i uporabi interaktivnih medija. Upoznali su i primijenili tehnike učenja na otvorenom, modele usmjerene na individualne mogućnosti i stilove učenja svakog djeteta, a osobito na odgoj i obrazovanje djece s visokim i kreativnim sposobnostima.

Stečena nova znanja i spoznaje integrirani su u kurikulum vrtića, a djelatnici su postali kreatori svojeg razvoja i obrazovanja. Nove su metode prikazali na radionicama i predavanjima u svojem vrtiću te na mnogobrojnim susretima u strukovnim udruženjima, lokalnim, regionalnim i državnim skupovima i konferencijama. Na taj način nastoje utjecati na proces promjena u odgojno-obrazovnom sustavu Republike Hrvatske te usvajanje uspješnih i inovativnih odgojno-obrazovnih praksa iz drugih europskih sustava.

Projektom su među ostalim željeli unaprijediti jedinstven program ranog učenja informatike koji provode jer se, kažu, prvi informatički koraci poduzimaju još u vrtiću.

Ako ste pomislili kako to znači da petogodišnjaci sjede za računalima, grdno ste se prevarili – u „Petru Panu” i programiranje se uči na otvorenom!

Predškolci se suvereno služe različitim IKT alatima, pišu scenarije, snimaju filmove, uče jezike, a u sve su programe u tom inkluzivnom vrtiću ravnopravno uključena djeca s teškoćama.

Osobna iskaznica projekta

Korisnik

Dječji vrtić „Petar Pan”, Zagreb

Naziv i projektni broj

Nova znanja i kompetencije za europski vrtić, 2014-1-HR01-KA101-000079

Područje

Erasmus+ KA1 Mobilnost osoblja odgojno-obrazovnih ustanova

Proračun

17.381 eura

Provedba

2014. – 2015.

Poveznica

http://erasmusplusdvpetarpan.weebly.com/20142015.html


Želimo da naši djelatnici dobiju priliku upoznati se s pristupima i modelima usmjerenim na individualne mogućnosti i stilove učenja djeteta koji uključuju inovativno i prirodno okružje za učenje.

Marina Karavanić, ravnateljica DV-a „Petar Pan”

Škola koja je rasadnik traženih stručnjaka

Koliko je važno omogućiti strukovnim učenicima kvalitetno osposobljavanje s pomoću suvremene tehnologije, iz vlastita iskustva znaju u Srednjoj školi Buzet čiji je uzlet počeo uključivanjem u program Erasmus+ 2015. godine, a danas je ta škola rasadnik stručnih kadrova i poželjan obrazovni odabir među učenicima. Njezine dobre rezultate zamijetila je i lokalna zajednica. Grad Buzet pomogao je u nabavi 3D pisača i uređaja za skeniranje, a gospodarstvenici daju prednost pri zapošljavanju upravo kandidatima sa svjedodžbom te škole. Dobar glas stigao je i do svjetski poznate tvrtke Rimac automobili koja je upravo buzetskom srednjoškolcu omogućila da se kod nje dodatno usavršava tijekom ljetne prakse.

Srednja škola Buzet prva je iskustva u programu Erasmus+ stekla projektom „CAD/CAM Tehnologije“ koji je ostvaren tijekom dvogodišnje suradnje sa slovenskom Srednjom tehničkom školom Kopar. U suvremeno opremljenim kabinetima STŠ-a Kopar buzetski su učenici modelirali u računalnom programu SolidWorks, učili osnove CAD-CAM tokarenja i glodanja, radili na CNC strojevima i 3D pisaču, rezali lim CNC plazmom te rukovali alatom za elektrolučno i plinsko zavarivanje. Upoznali su i robotsko elektrolučno zavarivanje zaštitnim plinom te mnoge druge korisne vještine. Zahvaljujući odličnim rezultatima, nastavljeno je partnerstvo dviju škola.

„Mentori iz STŠ-a Kopar i naši profesori ostvarili su dobre prijateljske i poslovne veze što je rezultiralo još jednim uspješnim projektom „Industrijska računala i mikroupravljači u mehatronici” koji je ostvaren u razdoblju od 2017. do 2019. godine. Uz provedbu formalnih projekata redovito održavamo druženja nastavnika u sklopu sportskih i promotivnih aktivnosti škola”, otkriva nam ravnateljica Margareta Gumilar.

Nakon svake aktivnosti vezane uz mobilnost učenici su dobili certifikate obiju škola te europski dokument Europass mobility, a dodana vrijednost osigurana je primjenom ECVET-a, europskog alata za prijenos, prikupljanje i priznavanje vještina i znanja stečenih u različitim sustavima i državama. Budući da buzetska škola svojim učenicima za nekoliko predmeta priznaje znanja i vještine te stručnu praksu stečenu u mobilnosti, godine 2018. dobila je nagradu Agencije za mobilnost i programe EU-a za projekt s najuspješnijom primjenom ECVET-a.

Osobna iskaznica projekta

Korisnik

Srednja škola Buzet

Naziv i projektni broj

CAD/CAM Tehnologije, 2015-1-HR01-KA102-012816

Područje

Erasmus+ KA1 Mobilnosti učenika i osoblja u strukovnom obrazovanju

Proračun

78.176 eura

Provedba

od 2015. do 2017.

Poveznica

https://bit.ly/2LQ4eJn


U buzetskoj srednjoj školi ne spavaju na lovorikama. U međuvremenu je prihvaćen i njihov treći dvogodišnji projekt Erasmus+ namijenjen za strukovno obrazovanje i osposobljavanje pod nazivom „My future in my hands”, vrijedan više od 73.000 eura. Ovaj put projekt su ostvarili s partnerom iz Njemačke, a osim mobilnosti učenika predviđena je i mobilnost nastavnog osoblja. U sklopu programa Elektronika nastavnici će se stručno osposobljavati u području elektronike, a u programu Pametno vozilo steći znanja s područja mehatronike i računalstva. U buzetskoj školi smatraju da će educirani nastavnici biti nositelji pozitivnih promjena u školi.

Dubrovačkim učenicima robotika nije igra, nego struka

Zbog stalnih promjena struke i primjene novih tehnologija na tržištu rada, Pomorsko-tehnička škola Dubrovnik u suradnji sa slovenskim Školskim centrom Ptuj pokrenula je 2018. godine jednogodišnji projekt „Kibernetička napredna tehnologija“ (Cybernetic Advanced Tehnology – CAT). Potkovani znanjem i iskustvom u primjeni suvremenih tehnologija na području robotike, mehatronike i elektrotehnike, slovenski stručnjaci osnažili su dubrovačke učenike i nastavnike znanjima i vještinama kojima su oni obogatili nastavni program i školu učinili atraktivnom za buduće naraštaje.

Učenici u zanimanjima elektrotehničar i računalni tehničar za strojarstvo sudjelovali su u projektu izrade robota – od crtanja i 3D računalnog ispisivanja dijelova robota do sastavljanja i programiranja. Pod mentorskom paskom učenici su izrađivali kostur robota, osovine i druge dijelove, zatim sastavljali komponente poput senzora, tiskanih pločica za očitavanje senzora i napajanja na glavnu ploču robota te programirali.

Njihova profesorica strojarske grupe predmeta Dalija Milić Kralj tijekom petodnevnog stručnog usavršavanja radila je na upravljanju robotskom rukom i na sustavima solarnih ćelija. Na poticaj slovenskih kolega izradila je i malu vjetroturbinu Savonius kojom se koristi u nastavi o obnovljivim izvorima energije kako bi se pokazala pretvorba energije vjetra u električnu energiju. Na taj način nastava postaje atraktivnija, a učenicima su teorijski sadržaji manje apstraktni.

U sklopu tog projekta odgojno-obrazovni proces osuvremenjen je uporabom robota koji se mogu nadograđivati, a nastavnici su educirani za rad na složenijim robotskim konstrukcijama. Osim toga, tijekom projekta suradnjom hrvatskih i slovenskih nastavnika nastao je nastavni plan za robotiku čija je finalna inačica u primjeni. Školski kurikulum obogaćen je i novim planom za radionicu obnovljivih izvora energije. Istodobno je porastao ugled škole u javnosti, osnaženi su školski kapaciteti za daljnju provedbu međunarodnih projekata i održavanje fakultativne nastave robotike u školi kako bi se zainteresiranim učenicima ponudili novi dodatni sadržaji. Koliko je veliko zanimanje učenika, pokazuje i to što je školski tim u prosincu 2019. prvi put sudjelovao u natjecanju RoboCup Junior u Zagrebu.

„Iako moje ocjene nisu uvijek najbolje, nastavnici su me poticali da se prijavim na aktivnost vezanu uz mobilnost i nisam požalio. Volim raditi praktične stvari, a sudjelovanje u takvoj aktivnosti omogućilo mi je da u praksi spoznam i teoriju, i to mnogo jednostavnije nego prije. Postao sam aktivniji, rado sudjelujem u radionicama za mlađe učenike, pripremam se za natjecanje, širim vidike. Sudjelovanje me potaknulo i na to da za završni ispit napravim praktičan rad”, ponosno otkriva Nikola Handabaka, učenik četvrtog razreda smjera računalni tehničar za strojarstvo.

„Osim stečenih znanja i novoga profesionalnog iskustva, posebno vrijednom smatram razmjenu dobre prakse sa slovenskim kolegama te inspiraciju i motivaciju koju mi je donijelo prvo iskustvo s programom Erasmus+. Što je najvažnije, projekt je pozitivno utjecao na sudionike, učenike i nastavnike škole te samu školu jer je pridonio podizanju njezine atraktivnosti i ugleda te porastu motivacije za uključivanje u projekte.”

Dalija Milić Kralj, profesorica strojarske grupe predmeta

Osobna iskaznica projekta

Korisnik

Pomorsko-tehnička škola Dubrovnik

Naziv i projektni broj

Kibernetička napredna tehnologija -CAT, 2018-1-HR01-KA102-047111

Područje

Erasmus+ KA1 Mobilnosti učenika i osoblja u strukovnom obrazovanju

Proračun

19.272 eura

Provedba

od 2018. do 2019. godine

Poveznica

https://bit.ly/35uhlYg

1 mil. Erasmus beba

  • Procjenjuje se da je više od milijun djece rođeno u vezama koje su počele tijekom Erasmusa.

MLADI U SREDIŠTU POZITIVNIH PROMJENA

Osobe koje rade s mladima su superheroji!

Na području rada s mladima brojni su izazovi - od digitalne pismenosti, nezaposlenosti i digitalnih inovacija do standardizacije zanimanja. Stoga osoba koja radi s mladima treba posjedovati niz vještina neovisno o području u kojem djeluje organizacija u kojoj radi. Treba znati učinkovito komunicirati, motivirati, davati psihološku potporu, osnaživati mlade, služiti se internetskim alatima, prikupljati sredstva za projekte i pronaći partnere s kojima će ih provesti. Takve su osobe jednom riječju – superheroji!

Kako bi unaprijedili područje rada s mladima Centar tehničke kulture Rijeka u suradnji s partnerima iz Italije, Litve i Latvije 2016. godine pokrenuli su Erasmus+ projekt „Youth Work HD“. Zajedničkim radom su prepoznali opće vještine i znanja koja bi mogla pomoći da se standardiziraju različiti tipovi rada s mladima diljem Europe te proveli istraživanje među osobama koje rade s mladima kako bi se dodatno istražile njihove potrebe u radu. Na temelju dobivenih informacija razvijena je online platforma gdje osobe koje rade s mladima mogu zajednički učiti, sudjelovati u obrazovnim modulima ili kreiranju istih, te razmjenjivati znanja i vještine.

Riječ je o mrežnoj platformi s pomoću koje, prateći četiri tečaja, osobe koje rade s mladima mogu ojačati svoje vještine. Osim komunikacijskih vještina, te osobe mogu naučiti i kako utjecati na politiku te kako surađivati s ključnim dionicima. S obzirom na to da se tečajevi mogu pratiti na internetu, usavršavanje je dostupno na pet jezika partnerskih zemalja, većem broju zainteresiranih osoba. On line tečaj dosad je upisalo više od 300 polaznika.

Neki od njih ističu da su dobivene informacije raznolike i vrlo korisne za njihov daljnji rad, a kao prednost mrežnih alata ističu mogućnost odabira vremena za učenje i ispunjavanje zadataka, te komunikaciju s ostalim korisnicima tečaja.

Osobna iskaznica projekta

Korisnik

Centar tehničke kulture (CTK) Rijeka

Naziv i projektni broj

Youth Work HD, 2016-2-HR01-KA205-022308

Područje

Erasmus+ KA2 Strateška partnerstva za mlade

Partneri

European Grants International Academy Srls Unipersonale (Italija); Latvian Information and Communications Technology Association (Latvija); Langas į ateitį (Litva)

Proračun

238.225 eura

Provedba

2016. – 2019.

Poveznica

https://learn.youthworkhd.eu/


Učinak koji smo postigli ovim projektom svakako je povećanje kvalitete rada osoba koje rade s mladima. Jednako tako, zahvaljujući projektu, pitanja kojima se bave osobe koje rade s mladima predočena su donositeljima odluka na lokalnoj, nacionalnoj i međunarodnoj razini, i to na događanjima koja su organizirana u sklopu projekta, te na događanjima na kojima su predstavljene aktivnosti i rezultati projekta.

Hana Galogaža Lanča CTK Rijeka

Europska vrijednost rada s mladima u lokalnoj zajednici

Agencija za mobilnost i programe Europske unije kao projektni partner i korisnik sredstava EU-a također utječe na razvoj rada s mladima što najbolje ilustrira projekt „Europe Goes Local – Supporting Youth Work at the Municipal Level“. To je trenutačno najveći europski projekt u području rada s mladima, a njegov je cilj podizanje kvalitete rada s mladima na lokalnoj razini. Projekt se provodi od 2016. godine uz financijsku potporu programa Erasmus+ u području mladih. Rezultat je inicijative mreže Erasmus+ nacionalnih agencija, a temelji se na zaključcima 2. europske konvencije o radu s mladima te na nizu preporuka Vijeća ministara, prema kojima su jedinice lokalne samouprave prva i ključna točka u administrativnoj i političkoj strukturi u radu s mladima. Ističe se da posebnu pozornost treba posvetiti snažnijem razvoju lokalnog rada s mladima. U projektu trenutačno sudjeluju 24 agencije zadužene za provedbu programa Erasmus+ te ključne europske institucije čija je djelatnost u području mladih (Partnerstvo za mlade Vijeća Europe i EK-a, Europski forum mladih te dvije europske mreže POYWE – Professional Open Youth Work Europe i InterCity Youth Network).

Kao najveće ostvarenje dosadašnjeg tijeka projekta ističe se izrada Europske povelje o radu s mladima na lokalnoj razini koja je okvir za svakidašnji rad s navedenom populacijom i poveznica politike i prakse. Povelja je važna za sve dionike u području rada s mladima pa je ujedno i odlična polazna točka za sve jedinice lokalne i regionalne samouprave koje žele unaprijediti rad s mladima u svojim zajednicama. U nastavku provedbe projekta bit će izrađena baza dionika koji djeluju prema načelima Povelje kako bi njihov primjer nadahnuo i ostale gradove i općine.

U Hrvatskoj je u prvoj fazi u projekt bilo uključeno 11 općina i gradova – Opuzen, Đakovo, Pregrada, Rijeka, Rovinj, Sisak, Varaždin, Velika Gorica, Lovran, Tisno i Velika Kopanica. Svaka jedinica lokalne samouprave izradila je vlastiti plan razvoja rada s mladima. Unatoč razlikama u opsegu i dubini promjena, u svim su se zajednicama dogodili pomaci u stvaranju poticajnog okružja za mlade. Neki od tih pomaka poslužili su kao primjeri dobre prakse. Među rezultatima projekta valja istaknuti - mogućnost uvrštavanja stavke namijenjene mladima u lokalnom proračunu Opuzena, uvođenje participativnog proračuna za mlade u Pregradi, zapošljavanje osobe za koordiniranje lokalnog rada s mladima u gradskoj upravi u Rijeci, unapređenje rada Centra za mlade u Varaždinu i unapređenje lokalnog rada s mladima, posredovanjem mehanizama EU-a, u Velikoj Gorici.

U drugom ciklusu, koji je počeo u studenome 2019., u projektu sudjeluju predstavnici drugih, odnosno novih 17 općina, gradova i županija s područja cijele Hrvatske. Ovakav interes pokazuje da su projekt prihvatile jedinice lokalne i regionalne samouprave i da je njime omogućen daljnji razvoj rada s mladima na lokalnoj razini.

Osobna iskaznica projekta

Korisnik

Nacionalne agencije za program Erasmus+ u području mladih

Naziv i projektni broj

Europe Goes Local – Supporting Youth Work at the Municipal Level

Područje

Erasmus+ Transnacionalna suradnja

Partneri

200 organizacija iz cijele Europe

Provedba

2016. – …

Poveznica

https://www.europegoeslocal.eu/
https://bit.ly/2Uq9lVB


Iznimno sam zahvalna u svoje i u ime Grada Ozlja što smo dobili priliku biti dio ovog projekta. Područje rada s mladima veoma je važno za svaku jedinicu lokalne samouprave. Stoga smo dosad nastojali približiti se mladima na razne načine, uključivati ih u aktivan život zajednice, ali sve je to bilo spontano. Očekujem da će nam ovaj projekt pomoći u stjecanju konkretnih znanja, vještina i alata kako bi taj rad bio kvalitetan i za dobrobit mladih i zajednice.

Gordana Lipšinić gradonačelnica Ozlja

Upornošću i dijalogom do Centra za mlade u Splitu

Društvena važnost mladih proizlazi iz njihovih potencijala koji trebaju biti ostvareni dok su mladi, bez odgađanja za buduća vremena. Polazeći od toga, splitska udruga Info zona prijavila je projekt „Strukturiranim dijalogom do kvalitetnog Centra za mlade” i s nešto manje od 40 tisuća kuna započela borbu za unapređenje kvalitete života mladih u Splitu i okolici.

Tijekom sedmomjesečnog rada na projektu udruga je uspjela stvoriti okvir za definiranje aktivnosti i usluga te model upravljanja budućim Centrom za mlade. U ankete, sastanke, diskusije i konferenciju uključila je mlade, stručnjake za rad s mladima, predstavnike javnih tijela zaduženih za mlade i donositelje politika iz cijele splitske makroregije u kojoj žive mladi koji gravitiraju Splitu.

U sklopu projekta stvorena je i publikacija u kojoj su navedena iskustva deset centara za mlade u Hrvatskoj i drugim europskim zemljama. To je koristan izvor informacija za unapređenje postojećih i pokretanje novih centara za mlade ne samo u Splitu nego i u drugim gradovima.

Rezultati projekta i zaključci sudionika strukturiranog dijaloga predstavljeni su na sjednici gradskog Savjeta mladih na kojoj je uz njegove članove i predstavnike udruga za mlade bio i gradonačelnik sa suradnicima te pojedini gradski vijećnici. Info zona se time dodatno dokazala i potvrdila svoje kompetencije i ulogu u stvaranju Centra za mlade u Splitu, pa ju je Grad Split uključio i u raspisivanje novih projektnih ideja vezanih uz Centar za mlade čije se skoro provođenje očekuje u sklopu Doma mladih.

Osobna iskaznica projekta

Korisnik

Info zona, Split

Naziv i projektni broj

Strukturiranim dijalogom do kvalitetnog Centra za mlade (KA3) 2018-2-HR01-KA347-047595

Područje

Erasmus+ KA3 dijalog s mladima

Proračun

5.005,29 eura

Provedba

1. kolovoza 2018. – 28. veljače 2019.

Poveznica

http://www.centarzamlade.net/
https://bit.ly/2tzJijR


Centar za mlade bit će generator kvalitetnijeg dijaloga mladih s drugim društvenim dionicima. Siguran i prikladan prostor za rad potaknut će veći broj mladih na aktivo građanstvo, poboljšati njihovu informiranost i kvalitetu slobodnog vremena. Sve će to dovesti do povećanja razine znanja, vještina i zapošljivosti mladih.

Goran Biličić Info zona

Neprocjenjiv doprinos volontiranja ruralnim zajednicama

Aktivnostima u koje su bili uključeni volonteri Eko centar Latinovac doveo je Europu, a i svijet u Latinovac, malo selo sa samo 60 stanovnika starije dobi koje uvijek razveseli kad im svakidašnjicu ispune mladi ljudi i zanimljivi događaji.

Potkraj 2018. godine u Latinovcu i ostalim dijelovima Požeško-slavonske županije proveden je volonterski projekt Erasmus+ „Bogatstvo u različitosti”. U njemu je sudjelovalo 10 mladih volontera, od kojih je četvero s manje mogućnosti, iz Hrvatske, Francuske, Grčke, Italije, Portugala, Španjolske i Latvije.

Tijekom dva mjeseca volonteri su naučili mnogo o ekološkom i održivu načinu života u ruralnom području, a istodobno su na dio stanovništva Latinovca i okolice prenijeli neke običaje svojih kultura. Primjerice, volonteri su uređivali dva imanja, sudjelovali u kulinarskim radionicama, proveli tri dana u šumi kako bi naučili orijentaciju i snalaženje u prirodi, posjetili Osijek i udrugu Iskra waldorfska inicijativa, sudjelovali na Gljivarijadi u Buku te na Okusima jeseni u Požegi gdje su održali kreativne i sportske radionice za djecu.

Najveći doprinos projekta lokalnoj zajednici bilo je uključivanje škola prvi put otkako Eko centar Latinovac provodi volonterske projekte. Volonteri su održali niz radionica u osnovnim školama u Pleternici, Požegi, Trenkovu, Čaglinu, Jakšiću i Kaptolu, te u područnoj školi u Mihaljevcima i Podgorju, a u njima su sudjelovali i učenici iz područne škole u Alilovcima. Na tim su se radionicama učenici upoznali s različitim kulturama kroz zabavu i interaktivne igre.

Povratne informacije iz škola bile su odlične. Učenici su bili iznimno zainteresirani za interakciju s volonterima iz stranih zemalja. Primjerice, jedan učenik šestog razreda osnovne škole iz Pleternice je rekao da je prvi put u životu vidio strance koji pričaju engleski.

Volonteri su pozitivno utjecali i na druge stanovnike Latinovca i okolnih mjesta. Već i time što su boravili na tom području omogućili su lokalnom stanovništvu da upozna druge kulture te pridonijeli smanjivanju predrasuda. S obzirom na to da je među volonterima bilo i nekoliko osoba smanjenih mogućnosti, projekt je imao i inkluzivno obilježje. Sudionici su mnogo naučili, a usvajanje znanja i vještina sudjelovanjem u raznovrsnim aktivnostima pridonijelo je uspješnom procesu neformalnog učenja zbog čega im je dodijeljena potvrda Youthpass.

Eko centar Latinovac provodi takve i slične projekte od 2012. godine i u tom je razdoblju proveo 15-ak projekata te ugostio više od stotinu volontera koji su raznim aktivnostima obogatili život lokalne zajednice.

Osobna iskaznica projekta

Korisnik

Eko centar Latinovac

Naziv i projektni broj

Bogatstvo u različitosti, 2018-2-HR01-KA125-047555

Područje

Erasmus+ KA1 Mobilnost mladih u svrhu učenja (volonterski projekt)

Partnerske zemlje

Francuska, Grčka, Španjolska, Portugal, Latvija

Proračun

16.419 eura

Provedba

2018.

Poveznica

http://ekocentarlatinovac.hr


Želimo oživiti malu ruralnu zajednicu u kojoj nema mnogo događanja u kojima bi mogli sudjelovati djeca, mladi i odrasli. Trudimo se svojim djelovanjem te uz pomoć i potporu volontera, koji dolaze sa svojim znanjima, iskustvima i željom da rade i pridonesu boljitku zajednice, organizirati aktivnosti tijekom godine i obogatiti život lokalne zajednice.

Danijela Beretin Eko centar Latinovac

U Deklaraciji Ujedinjenih naroda iz 2000. solidarnost je prepoznata kao osnovna univerzalna vrijednost na kojoj je potrebno temeljiti odnose među ljudima i narodima kako bi se zajednički pristupilo rješavanju ekonomskih, socijalnih, kulturnih i humanitarnih problema i kriza.

EUROPSKE SNAGE SOLIDARNOSTI (ESS)

Europski parlament i Vijeće usvojili su 2018. Uredbu o Europskim snagama solidarnosti za razdoblje 2018. - 2020., za što je na europskoj razini izdvojeno 340 milijuna eura kako bi 100.000 mladih moglo sudjelovati u projektima solidarnosti. Program je nastao kao zamjena i nadogradnja Europske volonterske službe.

Više od 200.000 volontera registrirano je preko online platforme Europskih snaga solidarnosti, a među njima je više od 1400 volontera iz Hrvatske. Gotovo 7000 organizacija iz čitave Europe registrirano je za provedbu aktivnosti volontiranja, stažiranja i zaposlenja u sklopu Europskih snaga solidarnosti.

SOLIDARNOST ZAJEDNICU DRŽI NA OKUPU

Volontiranje je dobro ne samo za društvo nego i za zdravlje i karijeru volontera

Znanstvena su istraživanja pokazala da volontiranje pozitivno utječe na zdravlje, društvene veze i uspješniju karijeru pojedinaca, kaže magistra kroatologije Patrycja Pieniazek, Poljakinja koja je prije nekoliko godina došla volontirati u Udrugu O.A.ZA. iz Zagreba. U međuvremenu je napredovala u asistenticu za pisanje projekata. Želi ostati u Hrvatskoj i motivirati mlade da više volontiraju jer društveno koristan rad pomaže razvoju zajednice i osobnom rastu.

Ona upozorava na to da u Hrvatskoj ljudi često volontiraju zato što nemaju posao pa im je volontiranje način da se izbore za radno mjesto ili poboljšaju životopis.

U sklopu svojega jednogodišnjeg projekta „Green Fingers – Little School Gardeners” O.A.ZA. je uz pomoć mladih volontera iz pet zemalja upoznavala djecu s dobrobitima boravka u prirodi, i to tako što ih je uključila u urbano vrtlarenje. Strani volonteri stigli su u Zagreb uz pomoć programa Europske snage solidarnosti i aktivno sudjelovali u radionicama za školsku djecu o odvajanju otpada, onečišćenju okoliša i važnosti recikliranja te u raznim sportskim aktivnostima. Sudjelovanje u projektu potaknulo je neke od volontera na slične ekološke inicijative u njihovim lokalnim zajednicama ili na uređivanje vlastitih urbanih vrtova. Jedna je zagrebačka osnovna škola pak, inspirirana vrtom koji je stvorila u suradnji s međunarodnim volonterima, osnovala školsku zadrugu koja se bavi izradom ukrasa i kozmetike.

O održivosti tog projekta najbolje govori to što je O.A.ZA. 2019. godine proširila suradnju na Petrinju i okolicu i u tamošnjim školama popularizira ekologiju i vrtlarenje. Polazeći od pretpostavke da je održivi razvoj proces unapređivanja ljudskog života u okvirima kapaciteta ekosustava, projekt Green Fingers i njegov dugoročan utjecaj na škole i učenike koji su sudjelovali u njemu obradit će u svojem diplomskom radu jedna studentica psihologije s Filozofskog fakulteta u Zagrebu.

O zadovoljstvu školaraca projektom najbolje svjedoči izjava osmogodišnjeg Mihaela da mu je u vrtu sto puta zabavnije nego igrati igrice.

„Volontiranje podiže samopouzdanje i zadovoljstvo životom, pomaže stvaranju brojnijih i snažnijih društvenih veza te stjecanju mnogih vještina poput timskog rada, komunikacije i jezičnih sposobnosti. To povećava mogućnost zapošljavanja jer poslodavci traže proaktivne ljude koji imaju nešto više od sveučilišne diplome”, objašnjava Patrycja.

Osobna iskaznica projekta

Korisnik

Udruga O.A.ZA, Zagreb

Naziv i projektni broj

Green Fingers – Little School Gardeners, 2016-3-HR01-KA105-034854

Područje

Erasmus+ KA1 Mobilnost mladih u svrhu učenja (volonterski projekt)

Partnerske volonterske zemlje

Sjeverna Makedonija, Portugal, Grčka, Italija i Srbija

Proračun

20.106 eura

Provedba

2017. godina

Poveznica

https://oazainfo.hr/green-fingers/


Veseli me rad u neprofitnoj udruzi kakva je O.A.ZA. jer moj trud i napor neizravno obogaćuju nečiji život znanjem, iskustvom, vještinama...

Patrycja Pieniazek, asistentica za pisanje projekata, Udruga O.A.ZA.

Mladi Romi i Romkinje pomažu zajednici

Romsko nacionalno vijeće (RNV) pokrenulo je projekt solidarnosti „Mladi Romi i Romkinje pomažu zajednici” u sklopu kojega je skupina mladih Romkinja i Roma iz izoliranog, segregiranog romskog naselja Piškorovec u Međimurskoj županiji, vlastitim primjerom pokazala da su moguće pozitivne promjene unutar njihove lokalne zajednice. U toj su zajednici uvjeti stanovanja izuzetno loši, jer ljudi ondje žive okruženi otpadom, a mnogi i bez struje, vode i kanalizacije.

Naselje Piškorovec jedno je od 12 izdvojenih romskih naselja u Međimurskoj županiji čija se prostorna segregacija često ističe kao jedna od glavnih prepreka integraciji u društvo. Zbog izoliranosti od većinskog stanovništva, romska djeca ne mogu naučiti hrvatski jezik, pa nepripremljena kreću u školu i postižu lošije rezultate, gube zanimanje za učenje i često napuštaju školu ili ne nastavljaju školovanje. Neškolovanje vodi u nezaposlenost i težak život, a idući je korak nerijetko kriminal što, nažalost, potvrđuje i statistika. Pojedina romska naselja, a Piškorovec je jedan od najtežih slučajeva, postaju izvana i iznutra izolirane zajednice u kojima je sigurnost stanovnika iznimno loša.

Stoga je skupina mladih Romkinja i Roma s početka ove priče, predvođena Severinom Oršuš, odlučila uhvatiti se ukoštac s problemima. Proveli su niz aktivnosti kako bi unaprijedili osobni, obrazovni, socijalni i građanski status stanovnika Piškorovca i njihovu ekološku svijest, te očuvali nacionalni i kulturni identitet radi suzbijanja predrasuda i diskriminacijskog ponašanja većine prema romskoj manjini.

Kako bi postizali bolje rezultate u školi, učenici su dobili pomagače za učenje i pisanje domaćih zadaća koji su im svakog tjedna pomagali, a učitelji su dobili pomoćnike za razumijevanje romsko-bajaškog jezika. Tijekom ljetnih praznika organizirane su izvanškolske aktivnosti koje su uključivale ponavljanje naučenoga gradiva, školu plivanja i slično. Radi podizanja ekološke svijesti stanovnika održane su akcije čišćenja i sadnje cvijeća, voćaka i drugih biljaka unutar naselja. Organizirana je i prezentacija modela razvrstavanja otpada. U sklopu Projekta, učenici su se uključili u istraživanje i predstavljanje obilježja romskog identiteta. Zahvaljujući tomu, nastala je ideja za snimanje dokumentarnog filma „Škarje moje malo” koji govori o povijesti Piškorovca i njegovih romskih stanovnika.

Film je smislila skupina mladih Romkinja i Roma uz pomoć mentorice, socijalne pedagoginje, Maje Kutnjak Vrtarić, a snimljen je u suradnji s medijskom grupom Osnovne škole Tomaša Goričanca iz Male Subotice. Svrha filma bila je prikazati i istaknuti tradicijske i kulturne vrijednosti te posebne talente i vještine romskih mještana, kako bi se pridonijelo boljoj percepciji Roma u javnosti i kako bi se poslala poruka romskoj zajednici da može biti ponosna na svoj romski identitet. Film „Škarje moje malo” proglašen je najboljim dokumentarnim filmom na Međunarodnom filmskom festivalu za djecu i mlade Mediterana koji je održan u Dubrovniku u listopadu 2019. godine.

Osobna iskaznica projekta

Korisnik

Romsko nacionalno vijeće Zagreb

Naziv i projektni broj

Roma Youth in the service of the community; 2018-1-HR01-ESC31-060188

Područje programa

Europske snage solidarnosti; Projekt solidarnosti

Proračun

8.088 eura

Provedba

2019. godina

Poveznica

https://bit.ly/36gZgNf
http://romi.hr/


Potpora učenika i djelatnika Osnovne škole Tomaša Goričanca snimanju filma „Škarje moje malo” primjer je kako školske institucije mogu pridonijeti boljitku lokalne zajednice ne samo svojom osnovnom djelatnošću – odgojem i obrazovanjem djece i mladih – nego i drugim aktivnostima. Film je pridonio i smanjenju predrasuda tamošnjeg stanovništva o susjedima Romima jer ga je podsjetio kako su u prošlosti međusobno surađivali.

David Dragoljub Orlović izvršni direktor Romskog nacionalnog vijeća

Mladi Europljani za dobrobit starijih osoba u Poreču

Volontiranjem učimo o sebi i drugima, a volonteri su bogatstvo i snaga zajednice, smatraju u Domu za starije i nemoćne osobe Poreč koji još od 2014. godine redovito prijavljuje volonterske projekte. Zahvaljujući takvom pristupu, porečki se Dom smatra poticajnim volonterskim okružjem koje promiče međugeneracijsku solidarnost, neformalno učenje o radu sa starijim osobama i međukulturni dijalog. Prije su mladi volonteri u porečki Dom za starije i nemoćne osobe stizali posredovanjem Europske volonterske službe, a od 2018. godine dolaze u sklopu programa Europske snage solidarnosti.

Tijekom projekta „Mladi Europe za starije i nemoćne grada Poreča” osam je europskih volonterki 30 radnih sati tjedno za stanovnike Doma organiziralo kvalitetno slobodno vrijeme. Svatko je od stanara, prema vlastitim mogućnostima i sklonostima, sudjelovao u različitim kreativnim i zabavnim aktivnostima poput plesa, pjesme, društvenih igara, šetnje na svježem zraku, te svim drugim aktivnostima koje pozitivno utječu na tjelesno i duševno zdravlje. Posebno je važno istaknuti da je volonterski angažman starijim osobama popravio i raspoloženje zbog čega su se, kazali su, osjećali manje tužno i zapostavljeno. No, i mladi su volonteri bili zadovoljni jer su sa starijim ljudima razmijenili životno iskustvo i neposredno se uvjerili kako funkcionira ustanova za starije i nemoćne osobe, te koliko je važna međugeneracijska solidarnost. Osim toga, tijekom svojeg boravka u Poreču, volonteri su upoznali i širu zajednicu i njezine običaje, hrvatski jezik i druge mlade ljude u Poreču i okolici.

„Velika hvala svim volonterima koji su volontirali u Domu i svoje vrijeme, trud i talente posvetili njegovim korisnicima. Nemjerljiva je vrijednost sati koje su proveli u Domu u raznim aktivnostima jer su njegovim korisnicima život učinili ljepšim, kvalitetnijim i bogatijim. Trudimo se da naše pozitivno iskustvo s mladim volonterima iz Europe bude što poticajnije za zajednicu. Stoga smo se uključili u projekt ’Volontiranje za ići’ čija je svrha spojiti sve mogućnosti rada za opće dobro na području naše lokalne zajednice i potaknuti mlade Porečane da volontiraju. Naša su ciljana skupina srednjoškolci kojima predstavljamo mogućnosti volontiranja u Domu te mogućnosti koje se nude mladima u dobi do 30 godina u sklopu programa Erasmus+ i Europske snage solidarnosti”, rekla je socijalna radnica Edita Tavra.

Osobna iskaznica projekta

Korisnik

Dom za starije i nemoćne osobe Poreč

Naziv i projektni broj

Mladi Europe za starije i nemoćne grada Poreča; 2018-2-HR01-KA125-047558

Područje programa

Erasmus+ KA1 Mobilnost pojedinaca u području mladih (volonterski projekt)

Partneri

Scambieuropei (Italija); Federación de Asociaciones Juveniles de Gijón (Španjolska)

Proračun

16.295 eura

Provedba

2018. – 2019. godina

Poveznica

https://bit.ly/38pA8Fs
http://dom-porec.hr/


Volonteri koji svojim nesebičnim radom pomažu drugima, onima kojima je pomoć potrebna, a pritom ne traže ništa zauzvrat, čine naš grad još ljepšim, boljim i sigurnijim mjestom za život.

Loris Peršurić gradonačelnik Poreča

EUROPSKI EKOLOŠKI IZAZOV

Postati prvi klimatski neutralan kontinent u svijetu do 2050. najveći je izazov i prilika današnjeg doba. U tu je svrhu Europska komisija predstavila europski zeleni plan – najambiciozniji paket mjera koji bi građanima i poduzećima u Europi trebao omogućiti koristi od održive zelene tranzicije.

USUSRET ZELENOJ EUROPI

Škola kao tvornica inovativnih rješenja za ekološke izazove današnjice

„Learning E-Mobility“ (LEMO) jedan je od pionirskih projekata međunarodne mobilnosti u hrvatskom obrazovnom prostoru kojim se istodobno popularizira svijest o uporabi obnovljivih izvora u svim oblicima prijevoza i izobražavaju mladi naraštaji da budu nositelji promjena. Riječ je o trogodišnjem projektu programa Erasmus+ koji je 2014. pokrenula zagrebačka Škola za cestovni promet u suradnji s partnerima iz zemlje i inozemstva radi unapređenja strukovnog obrazovanja.

Jedan od važnijih rezultata projekta svakako je uvođenje fakultativnog predmeta elektromobilnost u školski kurikulum. Zahvaljujući tomu, učenici stječu znanja o električnim vozilima, sudjeluju na manifestacijama vezanim uz elektromobilnost, proširuju vidike i dobivaju motivaciju za daljnje izučavanje elektromobilnosti i nastavak školovanja, te stječu poznanstva s mogućim poslodavcima. Svake godine desetak učenika završava školovanje za tehničara cestovnog prometa obranom završnog rada s temom elektromobilnosti. Osim toga, učenici su postali svjesniji važnosti primjene električne energije u cestovnom prometu i njezina utjecaja na okoliš. Koliko ozbiljno razmišljaju o upotrebi električnih vozila učenici i nastavnici pokazali su baveći se transformacijom klasičnog automobila u električni. Odlučili su izgraditi i solarnu elektranu koja bi napajala punionicu za električna vozila.

Zbog svojega proaktivnog i inovativnog pristupa ova je škola postala ogledan primjer uspješnog osuvremenjivanja strukovnog obrazovanja praćenjem naprednih tehnologija, razmjenom dobre prakse i trendova na tržištu rada. Ranije su svoje projekte ostvarivali u sklopu Programa za cjeloživotno učenje („Europe Electric Car“), a danas sredstvima iz programa Erasmus+. Od 2016. škola je nositeljica povelje Erasmus+ u strukovnom obrazovanju i osposobljavanju te Erasmus+ ambasadorica, a svoja znanja nesebično dijeli sa svima koji joj se obrate za pomoć.

„Povelja za strukovno obrazovanje i osposobljavanje poticaj nam je da strateški razmišljamo o promjenama te ih uklopimo u razvojne ciljeve škole imajući na umu stupanj u kojem će internacionalizacija biti integrirana u nastavni program. Jedan je od ciljeva pripremiti učenike za ravnopravno sudjelovanje na europskom i svjetskom tržištu rada. Stvorili smo široku mrežu partnera koja našim učenicima i nastavnicima omogućuje stjecanje međunarodnog iskustva, učenje, razmjenu ideja i dobre prakse ne samo u projektima mobilnosti nego i u strateškim partnerstvima”, otkriva Snježana Kovač, koordinatorica projekta.

Osobna iskaznica projekta

Korisnik

Škola za cestovni promet

Naziv i projektni broj

Learning E- Mobility (LEMO); 2014-1-HR01-KA202-007148

Područje

Erasmus+ KA2 Strateško partnerstvo u strukovnom obrazovanju i osposobljavanju

Partneri

Strukovna škola Kouvola Region Vocational College (Finska); Školski centar Celje (Slovenija); Energetski institut Hrvoje Požar (Hrvatska), Avantcar (Slovenija); Ducati komponenti (Hrvatska), Neteko (Hrvatska), Automobil Club Assistencia SA - Acasa (Španjolska).

Proračun

260.217,00 eura

Provedba

od 2014. do 2017.

Poveznica

http://www.lemo-project.eu/#home
https://bit.ly/2YK8q2p


Tijekom transformacije automobila u cijelosti smo se upoznali s problematikom vezanom uz električne automobile, njihove mogućnosti i ograničenja. Sudjelovanje u projektu otvorilo nam je put prema novim spoznajama o zbivanjima na svjetskom automobilskom tržištu i njihovim posljedicama za cestovni promet i okoliš. Iskustvo koje smo stekli neprocjenjivo je jer lakše uočavamo promjene u gospodarstvu i prometu, pa im se kao obrazovna institucija bolje prilagođavamo.

Snježana Kovač koordinatorica projekta

STEM nudi rješenja protiv onečišćenja!

Dvogodišnji projekt pod nazivom „Pollution! Find a STEM sollution!” zagrebačke Osnovne škole Pantovčak primjer je dobre prakse strateškog partnerstva, posebnog oblika partnerstva u programu Erasmus + kojim se potiču inovacije u obrazovanju. Zahvaljujući tome, učenici su uvidjeli koliko su znanja iz prirodoslovnih područja korisna, životna i primjenjiva u njihovoj svakodnevnici.

Nastao kao odgovor na potrebu za daljnjim razvojem vještina u području prirodoslovnih predmeta i novih tehnologija, projekt je raznim aktivnostima doprinio povećanom zanimanju učenika za prirodoslovne predmete te ih upoznao s novim trendovima na području komunikacija, tehnologije i znanosti.

Rezultati projekta koji je okupio pet škola iz Španjolske, Češke, Poljske, Francuske i Hrvatske – opisi aktivnosti, radni listići, upute za rad, program za mjerenje onečišćenja i drugo – predstavljeni su na projektnoj stranici te se mogu preuzeti i primijeniti u nastavi.

Osnovnoškolci u dobi od 11 do 15 godina upoznali su mnoge alate web 2.0 i radili u njima, programirali, učili reciklirati... Sami su sastavili robota i s pomoću njega mjerili zvučno i svjetlosno onečišćenje te kvalitetu zraka u školi, a proizvodnjom ekoloških sredstava za čišćenje učili o onečišćenju i očuvanju okoliša. Posjetom tvornici za razvrstavanje otpada Orly Staw stekli su dojam o važnosti recikliranja i primjeni tehnoloških inovacija na području zaštite okoliša i održivog razvoja.

U sklopu projekta učenici su upoznali razvojnog programera i autora igrica za iPad, programera specijalnih efekata u filmovima i crtićima, stručnjaka za digitalni marketing i inženjerku svemirske tehnologije koja upravlja instrumentima na međunarodnoj svemirskoj postaji, ISS-u. U razgovoru s njima dobili su korisne informacije o vještinama potrebnim za te poslove, ali i poslove budućnosti.

Razvijajući kritičko mišljenje i prirodoslovne kompetencije, mali su znanstvenici tim projektom pokušali pronaći rješenja za stvarne svjetske probleme, a projekt je proglašen europskim primjerom uspješne priče.

Osobna iskaznica projekta

Korisnik

Osnovna škola Pantovčak, Zagreb

Naziv i projektni broj

Pollution! Find a STEM sollution!, 2014-1-HR01-KA201-007149

Područje

Erasmus+ KA2 Strateško partnerstvo za odgoj i obrazovanje

Partneri

The Collège Edouard Herriot (Francuska); Osnovna i srednja škola Kalisz (Poljska); Osnovna škola i Dječji vrtić Kladno (Češka); Institut Ferran Tallada (Španjolska)

Proračun

30.940,00 eura

Provedba

2014. – 2016.

Poveznica

http://stemsolution.weebly.com/


Ovaj je projekt za nas bio uzbudljivo i zanimljivo iskustvo. Naučili smo kako programirati robota, kako se služiti raznim web-alatima, a poboljšali smo i svoje prezentacijske vještine. No najvažnije je to da smo upoznali mnogo zanimljivih ljudi koji su nam pokazali svoje običaje i da smo se s njima sprijateljili. Iskreno se nadamo da ćemo u srednjoj školi biti dio sličnog projekta i da ćemo moći nastaviti širiti svoje vidike te da ćemo imati profesore poput ovih koji će nam pomoći da proširimo znanje.

Petra Ivanović i Bruna Mioč učenice

Prema podacima Eurostata do 2050. godine na području Europske unije broj stanovnika starijih od 85 godina porast će s trenutačnih 13,8 milijuna na čak 31,8 milijuna. U istom razdoblju broj stogodišnjaka povećat će se sa 106.000 na 500.000. Kako se ljudski vijek produljuje, stariji ljudi nastavljaju aktivno sudjelovati u gospodarstvu, a njihova dugovječnost može s pomoću cjeloživotnog učenja postati dobrobit za cijelo društvo.

UČENICI SIJEDE KOSE

Stoljetna tradicija obrazovanja odraslih

U svojoj stogodišnjoj povijesti, otkako ga je 1907. godine utemeljio filozof dr. Albert Bazala, Pučko otvoreno učilište Zagreb (POUZ) posvećeno je provođenju i promicanju obrazovanja odraslih. Taj veteran u obrazovanju odraslih osoba ima posebno razrađene programe za osobe starije od 50 godina unutar Sveučilišta za treću dob.

Svjesni situacije u Hrvatskoj, u kojoj je prema podacima Eurostata samo tri posto populacije u dobi od 25 do 64 godine uključeno u programe obrazovanja odraslih, POUZ od samog početka sudjeluje u provedbi europskih obrazovnih programa i dugogodišnji je korisnik te ambasador programa Erasmus+.

S pomoću Erasmus+ projekta „Digitalni Dunav“ POUZ se usredotočio na unapređenje andragoških i informatičkih vještina svojega nastavnog osoblja za rad u obrazovanju starijih osoba. Dugoročni cilj partnera iz ovog projekta uključivanje je starijih osoba u dunavskoj regiji u obrazovne programe, naročito one koji potiču digitalnu pismenost. Razmjenom ideja i dobre prakse nastavno je osoblje unaprijedilo vještine primjene digitalnih alata u nastavi i upoznalo nove metode učenja starijih o uporabi informacijsko-komunikacijskih tehnologija u svakidašnjem životu.

Kao jamstvo održivosti projekta, partnerske organizacije nastavile su suradnju unutar mreže Dunav-Networkers za Europu (DANET), europske udruge koja okuplja obrazovne institucije i stručnjake za promicanje obrazovanja starijih osoba u Podunavlju. Naime, više polaznika treće životne dobi, kažu u POUZ-u, zainteresirano je za digitalne vještine, osobito radi komunikacije preko interneta i uporabe pametnih telefona. Budući da je riječ o polaznicima koji su visoko motivirani za usvajanje novih znanja i vrlo zahtjevni kad je riječ o kvaliteti nastave i predavača, POUZ nastoji udovoljiti njihovim potrebama.

„U obrazovne programe u Europskoj uniji uključeno je otprilike 11 posto odraslih, a cilj je da ih bude najmanje 15 posto što znači da znatno zaostajemo za europskim prosjekom. S pomoću programa Erasmus+ trebamo se osposobljavati svi, od provoditelja programa, preko organizatora, do donositelja odluka. U suprotnom bismo se mogli suočiti s velikim problemima u raznim područjima: ekonomskom, socijalnom i političkom”, upozorava dr. sc. Tihomir Žiljak, voditelj Odjela za cjeloživotno učenje, razvoj i projekte EU-a u POUZ-u.

Osobna iskaznica projekta

Korisnik

Pučko otvoreno učilište Zagreb

Naziv i projektni broj

Digitalni Dunav, 2014-1-HR01-KA104-000131

Područje

Erasmus+ KA1 Mobilnost osoblja u obrazovanju odraslih

Partneri

Društvo za obrazovanje treće životne dobi (Slovenija); Sveučilište Ulm (Njemačka); Državno sveučilište za bibliotekarstvo i informacijske tehnologije (Bugarska)

Proračun

9.015,00 eura

Provedba

2014. - 2015. godine

Poveznica

http://tiny.cc/npnmhz


Erasmus+ pomaže nam da od drugih učimo kako riješiti probleme, ali i da drugima nudimo svoja rješenja s obzirom na bogato iskustvo naše ustanove.

dr. sc. Tihomir Žiljak znanstvenik s 40-godišnjim iskustvom u području obrazovanja odraslih u Hrvatskoj

Umjesto pogovora

Ovu smo publikaciju dovršavali u trenutku izbijanja pandemije koronavirusa. Iako su zbog te situacije prekinute ili odgođene redovite aktivnosti, naši su korisnici svoja znanja i vještine stjecane kroz programe Erasmus+ i Europske snage solidarnosti usmjerili na društveno korisne projekte, kao što su 3D printanje zaštitnih vizira za zdravstvene djelatnike, solidarno pomaganje starim i bolesnim osobama, pomaganje žrtvama zagrebačkog potresa, organiziranje nastave na daljinu za učenike s teškoćama u razvoju, online tečajevi za trudnice te brojna druga solidarna djela. Posebno su važnu ulogu u jeku koronakrize imali naši eTwinning ambasadori koji su svoja prethodno stečena znanja o online alatima prenosili kolegama nastavnicima te im bili podrška u održavanju nastave na daljinu.

Budući da vjerujemo kako pozitivne priče o ljudskoj solidarnosti i kreativnosti mogu inspirirati pojedince i organizacije na nova odvažna djela, pokrenuli smo online kampanju #ZajednoSmoJači kojom odajemo priznanje svim našim društveno angažiranim korisnicima.

Hvala im na njihovoj nesebičnosti i solidarnom pomaganju najpotrebitijima!

Inspirativne priče iz kampanje #ZajednoSmoJači dostupne su na mrežnoj stranici Agencije za mobilnost i programe EU preko poveznice: https://www.mobilnost.hr/hr/sadrzaj/zajedno-smo-jaci/

Impressum

Nakladnik/ Publisher: Agencija za mobilnost i programe Europske unije
Za nakladnika: mr. sc. Antonija Gladović
Urednice: Ljubica Petrović Baronica, Ivana Erceg Matijašević
Autorice: Ivana Erceg Matijašević, Ivana Sokač Troha, Ivana Zima
Suradnici: djelatnici Agencije za mobilnost i progame Europske unije
Lektura: Neven Penzar, Snježana Matek Sačer
Fotografije: Ivan Mijić / privatni albumi
Dizajn i grafičko oblikovanje: Ko:ke kreativna farma
Izrada online publikacije: Hajtek studio

ISBN 978-953-8160-08-0

Zagreb, 2020.

*Ova je publikacija ostvarena uz financijsku potporu Europske komisije. Ona izražava isključivo stajalište autora publikacije i Komisija se ne može smatrati odgovornom pri upotrebi informacija koje se u njoj nalaze.