Prilagodba stranice
  • Crna slova
  • Bijela slova
  • Zadane boje
  • Manja slova
  • Veća slova
  • Zadana slova
  • Font za disleksiju
  • Zadani Font
en

Profesor Maričić: Zahvaljujući Erasmusu+ uveli smo robotiku u srednju medicinsku školu

Uspješno privođenje kraju Erasmus+ projekta „3D and Virtual Reality Technologies for VET“ u godini kad program Erasmus+ obilježava 35. rođendan razlog je za dvostruko slavlje projektnog tima na čelu sa Sveučilištem Jurja Dobrile u Puli. Projekt je učenicima strukovnih škola omogućio stjecanje znanja o novim tehnologijama: CAD modeliranju, 3D printanju i virtualnoj stvarnosti. Istovremeno su postignuti inovativni rezultati koji pomažu u učenju, a prilagođeni su i osobama s manje mogućnosti. Osim toga projekt je nagrađen s dva međunarodna inovatorska priznanja.

Profesor Sven Maričić sa Sveučilišta Juraj Dobrila u Puli
Profesor Sven Maričić sa Sveučilišta Juraj Dobrila u Puli Izvor: Sveučilište Juraj Dobrila u Puli

Konkretno, okviru projekta napravljen je i 3D model robotske ruke za Industrijsko-obrtničku školu Pula te 3D model interaktivne kralježnice za pulsku Medicinsku školu koji im kroz videoigru pomaže učiti na inovativan i zanimljiv način. Kao dodatna vrijednost projekta napravljena je i 3D maketa Arene koja pomaže slijepim i slabovidnim osobama doživjeti kulturno-povijesnu baštinu Pule!

O tome kako nove tehnologije mogu modernizirati strukovno obrazovanje da bude atraktivno učenicima i suvremenom tržištu rada te istovremeno unaprijediti društvenu inkluziju, razgovarali smo s voditeljem projekta, izv. prof. dr. sc. Svenom Maričićem, pionirom tehnologije 3D printa u zemlji te njegovoj primjeni u biomedicini. Osim toga profesor Maričić se osim znanstvenog rada, bavi se i popularizacijom znanosti, naročito kroz 3D radionice za djecu i odrasle.

Krajem lipnja ove godine uspješno privodite kraju Erasmus+ projekt „3D and Virtual Reality Technologies for VET“, čiji je nositelj Sveučilište Jurja Dobrile u Puli uz projektne partnere iz Hrvatske, Francuske, Norveške i Rumunjske. Možete li nam ukratko opisati cilj projekta te profil korisnika koje ste obuhvatili svojim aktivnostima?

Glavni cilj projekta jest diseminacija znanja studentima, profesorima i ostalim entuzijastima u području novih tehnologija CAD modeliranja, 3D printanja i virtualne stvarnosti. Poseban fokus je na sljedećim ciljanim skupinama: tehničkim, biomedicinskim odnosno strukovnim školama.

3D maketa pulske Arene koja će pomoći slijepim i slabovidnim osoba doživljaj tog važnog spomenika kulturno-povijesne baštine
3D maketa pulske Arene koja će pomoći slijepim i slabovidnim osoba doživljaj tog važnog spomenika kulturno-povijesne baštine Foto: Sveučilište u Puli

Priručnik za medicinske škole „Recipes for 3D experience“ i 3D model Arene za slijepe i slabovidne osobe rezultat su višemjesečnog rada u „prvom dijelu projekta“, a koji predstavljaju iskorak u strukovnom obrazovanju. Možete li nam jednostavnim jezikom ukratko predstaviti rezultate i dobrobiti Vašeg projekta kako za učenike tako i za osobe s manje mogućnosti?

Vjerujem da svi dionici današnjeg, modernog društva zaslužuju inkluzivnost. Svaki od dionika u procesu trebao bi biti motiviran dati svoj kreativni obol. Čini mi se da su nove tehnologije jedan od efikasnijih alata koje (srećom) imamo na raspolaganju. Priručnik je podijeljen na poglavlja koja na razumljiv način obrađuju glavne smjernice projekta (tehnologija, biomedicina) koje su obrađene na preko 200 stranica. Ovdje mogu spomenuti i značajan doprinos međunarodnog konzorcija, naime u inicijalnom planu opsegu priručnika planiran je na stotinjak stranica. Dio procesa gemifikacije kroz 3D model interaktivne kralježnice u formatu videoigre nametnuo se kao sjajno rješenje s obzirom na našu ciljnu publiku. Naši učenici i učenice, studenti te profesionalci iz strukovnog područja, Zaklada za poticanje partnerstva i razvoja civilnog društva, Škola za odgoj i obrazovanje Pula te Udruga slijepih Istarske županije dali su veliki doprinos u razvoju 3D modela arene za slijepe i slabovidne što je prepoznato na domaćoj ali i međunarodnoj razini. Ovaj je model dobio srebrnu medalju na međunarodnoj izložbi inovacija ARCA 2021. U vrlo jakoj međunarodnoj konkurenciji naš 3D model Arene osvojio je brončanu medalju na međunarodnoj izložbi iENA 2021 u Nürnbergu (Njemačka). Veseli nas što će se nakon završetka projekta 3D modeli naći slobodno dostupni na edukacijskoj platformi na kojoj upravo radimo. Također, u međuvremenu je izdano nekoliko znanstvenih radova citiranih u kvartili Q1, Q2 i drugim značajnim bazama što je bio dodatni rezultat koji je potvrđen za vrijeme trajanja projekta.

Erasmus+ predstavlja jedinstvenu priliku spajanja, učenja, napredovanja, ali pritom ne treba zaboraviti da upoznajući druge zapravo najviše upoznajemo i sebe same.

dr. sc. Sven Maričić izvnredni profesor Sveučilišta Jurja Dobrile u Puli

Porastom čovjekove želje i mogućnosti za smanjenjem radnih napora, usporedno se razvija i primjena robota, odnosno korištenje robotskih ruku pri obavljanju različitih poslova. Opišite nam ukratko značaj i doprinos izrade robotske ruke u okviru izbornog kolegija robotike na Fakultetu informatike u Puli.

Sretan sam da su nam saznanja i konkretni projektni rezultati otvorili mogućnost uvođenja izbornog kolegija robotike po prvi puta na Sveučilištu Jurja Dobrile u Puli. Sretni smo da je fakultetsko Vijeće prepoznalo ovaj cilj i odobrilo uvođenje izbornog kolegija. Sunositelji kolegija smo doc. Nikola Tanković i ja, dok je asistent Ivan Veljović. Uvođenje novih izbornih kolegija će svakako doprinijeti i daljnjem razvoju 3D modela koji će biti dostupan svim zainteresiranim učenicima i to ne samo iz škola partnera projekta već i šire. Važno je istaknuti kako je do jučer bio teško zamisliv susret na temu robotike u, primjerice, srednjoj medicinskoj školi, a zahvaljujući našem projektu 3D modeliranje i virtualna stvarnost ušli su i ovaj segment obrazovanja. Usudio bih se reći da bolji rođendanski poklon za 35. obljetnicu Erasmusa nismo mogli poželjeti.

Profesor Sven Maričić predstavlja Erasmus+ projekt 3DandVRforVET u učenicima u predavaonici Medicinske škole Pula
Profesor Sven Maričić prezentira Erasmus+ projekt 3DandVRforVET učenicima Medicinske škole Pula Foto: Sveučilište u Puli

Što je presudno za uspjeh projekta? Što biste istaknuli kao najveću prednost sudjelovanja u Erasmus+ programu?

Iskreno, ne znam precizan odgovor na ovo pitanje. Vjerujem da dio odgovora leži u kombinaciji snažne međunarodne suradnje oplemenjene inkluzivnošću i razmišljanja o potrebama koje zahvaljujući primjeni novih tehnologija možemo riješiti. Jednu od najvećih prednosti Erasmusa+ vidim u mogućnosti daljnjeg usavršavanja, upoznavanja novih ljudi i ideja te dijeljenje znanja na više razina.

Profesoru Maričiću zahvaljujemo na vremenu i ugodnoj suradnji.

Posjetite mrežnu stranicu Erasmus+ projekta 3D and Virtual Reality Technologies for VET.